Nieuws
18 november 2010 - Ron Smeets

Tablets verkopen minder goed dan verwacht

Om nou te zeggen dat de conclusies van deze analisten mij echt verbazen kan ik niet zeggen. Tablets zijn een hype, ja, en na de presentatie van de iPad is zo ongeveer elke fabrikant druk bezig met de ontwikkeling en productie van hun eigen 'variant'. Maar, ze zijn ook relatief duur en de meerwaarde is niet altijd en voor iedereen evident.

Inmiddels liggen, behalve de iPad, ook al tablets van onder andere Samsung, Dell, HP en Toshiba in de winkels (hoewel die laatste al weer aan het verdwijnen is). In de komende weken en maanden volgen onder andere ook BlackBerry nog. Daarnaast gaan ook geruchten rond over een op komst zijnde tablet van LG en eentje met het MeeGo OS, maar dat is nog allerminst zeker.

Maar goed, analist Ashok Kumar van Rodman & Renshaw heeft de afgelopen weken onderzoek gedaan naar de successen van de iPad en de Samsung Galaxy Tab en zijn conclusie is dat geen van beide fabrikanten de verwachte verkoopaantallen voor dit jaar gaan waarmaken. Samsung zou zelfs al besloten hebben de productie van de Galaxy Tab te halveren, zo concludeert Ashok na gesprekken met diverse producenten van onderdelen. Als dat klopt dan gaat de Koreaanse fabrikant de voorspelling dat ze dit jaar nog 6 miljoen Galaxy Tab's zouden verkopen ook niet waarmaken.

Apple verwachtte dit kwartaal (Q4, 2010) 6 miljoen iPad's aan de man of vrouw te brengen maar volgens Kumar komen ze niet verder dan 5 miljoen. In Q3 werd de 'target' ook al niet gehaald (4.19 miljoen i.p.v. 5 miljoen). De productie van de iPad zou voor de rest van dit jaar met 1 miljoen exemplaren omlaag geschroefd worden naar 2 miljoen.

Zoals gezegd zou ik niet echt verbaasd zijn als deze gegevens en conclusies kloppen. Hoe dan ook, in 2011, wanneer meer verschillende tablets in de winkels liggen, zal moeten blijken of tablets een doorslaand succes, en de 'dood' van de netbook, gaan worden.

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.