Tablets
03 februari 2015 - Ron Smeets

Tablet verkopen voor het eerst in vier jaar gedaald In het vierde kwartaal van 2014 werden 12% minder tablets verkocht

Voor de eerste keer sinds de introductie van de eerste iPad werden in een kwartaal minder tablets verkocht. In het vierde kwartaal van 2014 daalde het aantal tablets dat over de toonbanken ging met 12% naar 67 miljoen, aldus een rapport van Canalys. Concurrent IDC meldt een vel kleinere daling, -/- 3.2%. Volgens deze analisten werden in Q4 nog 76.1 miljoen tablets verkocht. Waar die verschillen vandaan komen? IDC telt bij de tablets ook de zogenaamde 2-in-1 toestellen mee. Dit zijn de hybride laptop/tablets. Canalys doet dat, voor zover bekend, niet. Daarnaast zullen de verschillende analisten van beide bedrijven mogelijk ook iets andere rekenmethodes (lees: de berekening van marktcijfers op basis van verwachtingen en kwartaalcijfers van fabrikanten) hanteren.

Hoe dan ook, beide analisten zijn het er over eens dat de tablet verkopen dalen. Waarom er minder tablets verkocht worden is deels een kwestie van speculeren. Is de markt aan het verzadigen? Kopen we minder tablets omdat de smartphones (en phablets) steeds groter worden? Wie het weet mag het zeggen. Feit is in ieder geval wel dat de gemiddelde levensduur van een tablet hoger is dan die van een smartphone. Mochten fabrikanten dus denken dat we iedere twee jaar toe zijn aan een nieuwe tablet dan hebben ze dat, voor de meeste gebruikers, verkeerd ingeschat.

IDC heeft becijferd dat Apple en Samsung nog steeds de marktleiders zijn met respectievelijk 28% en 14.5% marktaandeel. Van de overige 'Top 5 fabrikanten' wist alleen de nummer drie, Lenovo een stijging van haar tabletverkopen te realiseren. De Chinese fabrikant verkocht in het vierde kwartaal van 2014 3.7 miljoen tablets en 2-in-1 toestellen, 9.1% meer dan een jaar eerder. In absolute aantallen was Apple de grootste verliezer met -/-4.6 miljoen tablets. Procentueel was Amazon de grootste daler. Zij verkochten in die periode 1.7 miljoen tablets, op een haar na 70% minder dan het jaar daarvoor toen nog 5.8 miljoen 'Kindles' over de toonbanken gingen

Via

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.