Nieuws
10 november 2016 - Ron Smeets

T-Mobile: Veel nieuwe klanten maar minder omzet De winstmarge bleef echter op peil en het dataverbruik groeide weer flink

De gevestigde provider orde in Nederland leek aardig wat last te hebben van nieuwkomer Tele2. Die veroverden met hun nieuwe landelijke 4G netwerk en relatief voordelige abonnementen met gunstige voorwaarden (grote databundels) inmiddels al meer dan 1 miljoen klanten. T-Mobile lijkt van de overige drie providers daar vooralsnog het minste last van te hebben. In tegendeel, met 54.000 nieuwe abonnees in het derde kwartaal van dit jaar heeft de magenta provider de grootste groei in drie jaar tijd weten te behalen. Vergeleken met een jaar geleden steeg het aantal post-paid klanten zelfs met 136.000. In totaal telt T-Mobile nu 3.7 miljoen klanten, waarvan 2.91 miljoen een post-paid (abonnement) hebben.

Toch is er niet alleen maar goed nieuws. De magenta provider zag haar omzet, vergeleken met een jaar geleden, namelijk met 4.2% dalen en uitkomen op een 'schamele' 332 miljoen euro. Ook de winst ging fors onderuit en kwam met 91 miljoen euro bijna 28% lager uit dan vorig jaar. Daarbij moet wel aangetekend worden dat de winstmarge met 27% stabiel bleef en de winstdaling vooral te wijten was aan (extra) investeringen in de infrastructuur. Denk aan de uitbreiding van het 4G+ netwerk en het koppelen van ongebruikte 3G capaciteit aan het 4G netwerk.

Al die T-Mobile klanten verstookten het afgelopen kwartaal natuurlijk ook weer meer data. Ten opzichte van een jaar geleden groeide het dataverkeer met 59%. En klanten waren ook weer meer tevreden over T-Mobile dan vorig jaar; T-Mobile scoort nu 66 punten op klanttevredenheid; een stijging van 6 punten. Dat heeft de provider mijns inziens met name te danken aan de forse verbetering van de kwaliteit van haar netwerk die ingezet werd bij de uitrol van het 4G netwerk. Was T-Mobile in het 3G tijdperk nog vaak het lachtertje van de Nederlandse telecom providers, inmiddels horen ze toch echt bij de besten van de klas.

Kortom, ondanks de licht dalende omzet hoeven we zeker nog geen medelijden te hebben met T-Mobile. Ik bedoel, er zijn heel wat bedrijven die een gat in de lucht springen wanneer ze een winstmarge van van 27% cent op elke verdiende euro zouden behalen.

Bron: T-Mobile

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.