Nieuws
09 mei 2018 - Ron Smeets

T-Mobile groeit gestaag door maar omzet en winst dalen De magenta provider heeft het best geteste netwerk en tevreden klanten, maar zegt Tele2 hard nodig te hebben

T-Mobile heeft vandaag de resultaten over het eerste kwartaal gepresenteerd. De magenta provider mocht 83.000 nieuwe postpaid abonnees verwelkomen en ook het aantal T-Mobile Thuis klanten steeg met 7.000. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De omzet en winst daalden, vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden, respectievelijk met 9% en 2%. Het doorgaan van de beoogde overname van Tele2 is daarom ook van groot belang voor de toekomstige concurrentiepositie van T-Mobile, aldus de provider.

Meer klanten, minder omzet en minder winst
het klinkt tegenstrijdig dat T-Mobile haar klantenbestand met bijna 100.000 ziet groeien naar 3.9 miljoen terwijl de omzet en winst dalen. Daar is natuurlijk wel een verklaring voor. Ten eerste heeft ook T-Mobile last van de vorig jaar, in het tweede kwartaal, van kracht geworden nieuwe roaming regels binnen de EU. De kosten van roaming mogen niet meer in rekening gebracht worden, dus die omzet zijn ze kwijt. Daarnaast heeft T-Mobile, net als Tele2, ervoor gekozen om een relatief goedkoop abonnement met onbeperkt datagebruik in de markt te zetten. Ook daardoor daalt de omzet, maar het levert dus wel veel nieuwe klanten op. Maar goed, in het eerste kwartaal van 2018 kwam de omzet van T-Mobile uit op 309 miljoen euro. Daarvan was 286 miljoen afkomstig van mobiele abonnees en prepaid klanten. T-Mobile Thuis was goed voor 23 miljoen euro omzet. De omzet was dus 9% lager dan een jaar geleden. Ook de winst daalde, met 2% naar 108 miljoen euro. We hoeven echter geen medelijden te hebben met T-Mobile want 108 miljoen winst op 309 miljoen omzet is nog altijd een rendement van zo’n 35%!

Beste netwerk en zeer tevreden klanten
T-Mobile komt van ver. Enkele jaren geleden stond de magenta provider nog onderaan alle lijstjes en tests. Het 3G netwerk was bagger en veel klanten verkasten naar een van de concurrenten. Toen ook nog bekend werd dat T-Mobile veel later dan KPN en Vodafone startte met de uitrol van 4G leek de situatie uitzichtloos. Het vertrouwen van klanten daalde naar een dieptepunt en het einde (lees: overname) leek in zicht. Hoe anders is dat nu. T-Mobile koos er in 2014 voor om een compleet nieuw 4G netwerk te bouwen en daarbij in te zetten op bereik en snelheid. Inmiddels komt het netwerk van de magenta provider al meer dan een jaar uit alle tests naar voren als het onbetwiste nummer 1 netwerk van Nederland. Daarnaast blijkt uit klanttevredenheidsonderzoeken ook dat T-Mobile klanten steeds loyaler worden en de provider dus minder vaak de rug toekeren. Toch maken ze zich bij T-Mobile nog wel zorgen over de concurrentiepositie, maar dat is om duidelijke redenen een politiek spel als je het mij vraagt en heeft te maken met Tele2.

Beoogde overname Tele2 is broodnodig, maar niet heus!
T-Mobile zegt namelijk dat het goede nieuws van het groeiende aantal klanten, de groeiende klanttevredenheid en het beste netwerk een beetje overschaduwd wordt door de dalende omzet én winst. “De beoogde overname van Tele2 is daarom van groot belang, aangezien deze op de lange termijn duurzame concurrentie op de Nederlandse telecommunicatiemarkt waarborgt en T-Mobile beter in staat stelt om in alle segmenten de challenger te blijven.” Dat klinkt mooi, maar voor de consument is het natuurlijk beter wanneer er meer keuze is. Vier providers met een landelijk dekkend netwerk zullen in principe ook meer met elkaar concurreren dan drie. Daarbij komt dat Tele2 de nieuwe uitdager was die wat knuppels in het Telecom hoenderhok gooide met de introductie van een goedkoop ‘Unlimited’ abonnement en daarmee inmiddels zo’n 5% marktaandeel binnengesleept heeft. De concurrentie kon niet achterblijven en moest kiezen tussen lagere tarieven of grotere databundels. Allemaal goed nieuws voor de consument. T-Mobile koos ervoor om ook met een ‘Unlimited’ abonnement te komen. Als Tele2 en T-Mobile samengaan, en drie providers ontstaan met ongeveer evenveel marktaandeel, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat er juist minder geconcurreerd gaat worden. De overname van Tele2 door T-Mobile pakt dan voor ons, de consumenten, helemaal verkeerd uit. Enfin, zolang de overname nog niet goedgekeurd is er nog hoop. Dat T-Mobile roept dat ze Tele2 hard nodig hebben, tsja, wat zouden ze anders moeten roepen? Het is allemaal onderdeel van het politiek masseren van de mededingingsautoriteiten die moeten bepalen of de overname door mag gaan of niet. Ow, ik moet natuurlijk niet vergeten dat aan een eventuele overname van Tele2 door T-Mobile ook één positief punt kleeft. Klanten van Tele2 kunnen dan misschien toch ooit nog eens in heel de EU op 4G gaan roamen ;)

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.