Nieuws
23 december 2014 - Ron Smeets

T-Mobile gaat klant meer vrijheid geven bij het samenstellen van abonnementen Ook de manier waarop je voor een toestel betaalt wordt gewijzigd

Zo vlak voor de Kerst komt T-Mobile nog met, op het eerste oog, goed nieuws. De Magenta provider gaat klanten begin 2015 (de exacte datum is nog niet bekend) meer vrijheid geven bij het samenstelling van abonnementen en de betaalopties voor toestellen. Onder andere door het loskoppelen van de verschillende bundels in abonnementen en de mogelijkheid om die maandelijks te wijzigen. Daarmee lijkt de Nederlandse tak van T-Mobile de zogenaamde Un-Carrier strategie van haar Amerikaanse zus, deels, te adopteren. In de VS heeft dat de provider bepaald geen windeieren gelegd, maar dat zegt natuurlijk nog niets over eventueel succes in Nederland. Daarvoor moet toch vooral de aanbieding goed genoeg zijn.

Maar goed, je kunt straks dus helemaal zelf bepalen welke bundels je wel en niet in je abonnement wilt zien en hoe groot die moeten zijn. De koppeling tussen grote databundels en dan dus ook een grote belminuten en/of SMS bundel verdwijnt dan definitief. Daarnaast kun je als klant bepalen uit hoeveel MB's, belminuten en SMS'jes de verschillende bundels die jij kiest moeten bestaan. Dat gaat overigens wel nog steeds in de bekende stappen zoals die er nu ook zijn. Ofwel, je kunt straks niet per MB, minuut of SMS je bundel samenstellen. Maar je kunt dus wel, bijvoorbeeld, een abonnement kiezen met alleen data. Je zet de bel- en SMS-bundels dan gewoon uit en dat kun je vervolgens maandelijks aanpassen. Wat dit betekent voor de tariefstructuur van T-Mobile abonnementen is nog niet duidelijk, Die informatie wil de provider pas delen op het moment dat de nieuwe abonnementsvormen beschikbaar komen.

T-Mobile gaat ook het betaalmodel voor toestellen aanpassen. Vanaf 2015 kun je dat ook zelf bepalen. Niet de prijs natuurlijk, maar wel of je het in één keer wilt afrekenen of liever in termijnen (12 of 24 maanden). Wat de maandbedragen voor de verschillende toetellen worden? Ook dat is nog niet bekend, helaas.

Uit het persbericht:

Klanten die binnenkort een nieuw abonnement afsluiten, zijn niet langer gebonden aan vaste bundels, maar krijgen volledige vrijheid om zelf hun eigen internet- en belbundel maandelijks bij te stellen. Omhoog, omlaag of zelfs helemaal uit. Tevens krijgen klanten de vrijheid om zelf te bepalen hoe ze hun telefoon betalen; alles vooraf, per maand of een combinatie daarvan. En na 12/24 maanden stopt de toestelbetaling automatisch.

Omhoog, omlaag of zelfs helemaal uit.
|Met het nieuwe Stel Samen & Stel Bij kan iedereen zijn eigen abonnement samenstellen. Stel Samen & Stel Bij biedt maximale flexibiliteit. Niet alleen bij het afsluiten van het abonnement, maar ook tijdens de looptijd daarvan. Als het nodig is, stelt de klant de maandelijkse internet- en belbundel, gedurende de overeenkomst, bij: omhoog én omlaag. Het is zelfs mogelijk deze bundels helemaal uit te zetten.

Meer inzicht waarvoor je betaalt.
Ook krijgen klanten meer inzicht in de kosten van een telefoon of tablet. Meer vooraf betalen? Of toch liever meer per maand? De klant bepaalt zelf hoeveel hij in 1 keer bijbetaalt en hoeveel hij via het maandbedrag betaalt. Na de looptijd van het contract, 12 of 24 maanden, vervalt automatisch de maandelijkse toestelbetaling. En wordt er dus vanaf dan niets meer betaald voor de telefoon of tablet.

T-Mobile

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.