Nieuws
24 december 2017 - Ron Smeets

Smartphone verkoopcijfers Nokia voor het eerst in jaren weer in de lift HMD Global stevent af op meer dan 7 miljoen verkochte Nokia smartphones in 2017

Je kunt er niet omheen dat 2017 ook het jaar was van de comeback van Nokia als smartphone fabrikant. OK, het Finse merk is nu voor een groot deel ook in Chinese handen, maar toch. De 3310 was vooral een Pr-stunt maat dat toestel bleek uiteindelijk veel beter te verkopen dan verwacht, vooral vanwege de nostalgie van dat typenummer. Maar ook de eerste nieuwe Nokia smartphones wisten al menig gebruiker te bereiken. In de eerste helft van 2017 gingen er van de nieuwe Nokia 3, Nokia 5 en Nokia 6 ruim anderhalf miljoen over de toonbanken, zo hebben IDC analisten berekend. In het derde kwartaal, toen ook de Nokia 2 en de high-end Nokia 8 in de winkels verschenen, zijn volgens schattingen van de analisten van Couterpoint 2.8 miljoen Nokia smartphones verkocht door HMD Global. Als die stijging doorzet dan gaat Nokia dit jaar de grens van 7 miljoen smartphones doorbreken.

Het gaat langzaam, maar wel de goede kant op
Natuurlijk, vergeleken met de huidige topmerken zijn dit geen aantallen om een heel erg groot gat van in de lucht te springen. Samsung verkoopt bijna 1 miljoen smartphones per dag. Voor het merk Nokia is het wel weer voor het eerst in lange tijd dat de smartphone verkopen drie kwartalen op rij stijgen. En ja, ze komen van ‘0’ dus het kon alleen maar omhoog. Toch, en dat heb ik eerder ook al geschreven, merk je dat steeds meer smartphone kopers, zo’n 10% volgens onderzoeken, Nokia weer opgenomen hebben als een serieuze kandidaat om in overweging te nemen wanneer ze aan een nieuwe smartphone toe zijn. En de Nokia 6, die ik zelf ook nog heb om te testen, is in zijn prijsklasse een prima alternatief voor de gemiddelde Samsung, LG of Xiaomi!

2018 wordt een spannend jaar voor het nieuwe oude Nokia
Het klinkt als een cliche en dat is het ook. 2018 wordt een spannend jaar voor HMD Global en het nieuwe oude Nokia. Dan zal moeten blijken of het merk met haar volwassen geworden smartphone portfolio (zeker wanneer de Nokia 9 erbij komt) echt potten kan gaan breken. De tijd lijkt er wel rijp voor. Samsung en Apple, zo wordt alom verwacht, gaan marktaandeel verliezen aan het steeds groter wordende mid-range segment. De groep smartphone gebruikers die elke twee jaar ‘klakkeloos’ weer de nieuwste top Samsung Galaxy S of iPhone aanschaft wordt kleiner. Merken met goed uitgeruste toestellen en een vriendelijk prijskaartje, winnen steeds meer terrein. Huawei is daar (nog wel) een voorbeeld van, evenals Xiaomi, Oppo en OnePlus. En dan is het goed dat er ook nog een ‘semi-Europees’ smartphone merk opstaat. Een rol die het nieuwe Nokia prima kan invullen, toch?

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.