Nieuws
25 november 2011 - Ron Smeets

Smartphone OS loyaliteit het hoogst bij iOS

Een tijdje geleden schreeft ik over de merkloyaliteit onder mobiele bellers. Gfk heeft nu een onderzoek gedaan om uit te vinden hoe hoog de loyaliteit voor een smartphone OS is bij de keuze voor een nieuw toestel (en eventueel nieuw OS dus).

Het onderzoek werd uitgevoerd onder smartphone gebruikers in de vijf grootste Europese landen (UK, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje), aangevuld met China, Brazilië, Japan en de VS.

Het zal misschien sommigen wel, maar anderen ook weer niet, verbazen dat iOS het beste scoorde. 84% van de iPhone gebruikers zegt de volgende keer weer voor een iPhone te zullen kiezen. Onder Android gebruikers lag dat percentage op 60% en BlackBerry moest het doen met 48%. Opvallend was verder dat 63% van de ondervraagden aangaf bij de keuze voor een volgende smartphone niet van plan te zijn om over te stappen naar een ander OS.

Via, Gfk

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.