Nieuws
22 augustus 2015 - Ron Smeets

Samsung stuurt ongevraagd reclame naar haar smartphones Eerste commercials zijn opgedoken in het notificatie menu

HTC werd enkele weken geleden fel bekritiseerd omdat de fabrikant startte met het publiceren van reclame-uitingen in de BlinkFeed. Dat hadden ze weliswaar aangekondigd maar veel HTC gebruikers bleken er toch niet van gediend. Het lijkt er op dat Samsung nu het voorbeeld van HTC volgt. De eerste commercials zijn al opgedoken. Het zal niemand verbazen dat de eerste reacties hierop ook niet erg positief zijn.

Vooralsnog zijn maar enkele gevallen bekend, althans online verschenen. Samsung stuurde bijvoorbeeld een reclame voor de nieuwe Galaxy S6 Edge Plus via haar eigen Push Service naar het notificatie menu (zie afbeeldingen hieronder). Uhm, dat betekent dus dat gebruikers geattendeerd worden voor het feit dat er een nieuwe melding (notificatie) is. Dat is niet het moment waarop je reclame verwacht te gaan zien. Eerder een nieuwe email, tweet, facebook update en zo.

Zelf ben ik nog geen reclame tegengekomen op mijn Galaxy S6 edge. Ik ben benieuwd of dat nog lang gaat duren en wat Samsung hier in het algemeen over gaat melden. Zoals ik enkele weken geleden ook al schreef is reclame voor sommige bedrijven een belangrijke (zo niet de enige) bron van inkomsten, maar dat geldt zeker niet voor fabrikanten van smartphones die voor vele honderden euro's verkocht worden. Als je betaalt voor een product mag je verwachten dat je niet ongevraagd lastig gevallen wordt met reclame. Letwel, het is natuurlijk iets anders wanneer je een app opent, of naar een website surft, waar reclame getoond wordt.

Er is ook nog een andere melding van ongewenste reclame. Een van de redacteuren van Android Police ontving een commercial voor een TV programma via de Peel Remote App. Dat is weliswaar geen Samsung app, maar hij hoort wel bij de standaard geinstalleerde apps op de Galaxy S6 (edg) (bloatware dus).

Bron

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.