Nieuws
12 maart 2015 - Ron Smeets

Samsung stak in 2014 meer geld dan ooit in R&D Fabrikant had geen al te best jaar maar snapte wel dat doorontwikkelen juist dan belangrijk is

Samsung had in 2014 geen goed jaar. De omzet en winst daalden flink, vooral aangedreven door mindere prestaties van haar mobiele tak. In het laatste kwartaal werden de Koreanen zelfs ingehaald door 'aartsvijand' Apple.

Toch heeft Samsung hvorig jaar meer dan ooit geïnvesteerd in Research and Development. Ruim 12.3 miljard Euro, ofwel 7.4% van de totale omzet. Nooit eerder stak Samsung zo'n groot percentage van haar omzet in R&D.

De fabrikant heeft dus ook, en misschien wel meer dan voorheen, in het mindere jaar begrepen dat doorontwikkeling van producten en diensten juist dán heel erg belangrijk is. Natuurlijk, ze zagen de omzet en winstdaling aan het begin van 2014, voordat de tegenvallende Galaxy S5 onthuld werd, niet aankomen. Toen waren de R&D budgetten voor dat jaar uiteraard al grotendeels verdeeld. Maar Samsung heeft gaandeweg het jaar, toen de omzet en winst daalde, besloten de R&D op peil te houden.

Nu de Galaxy S6 en Galaxy S6 edge gepresenteerd zijn lijkt die beslissing direct vruchten af te werpen. De opvolger(s) van de Galaxy S5 zijn over het algemeen veel positiever ontvangen en providers hebben er binnen een week al meer dan 20 miljoen besteld.

OK, het eerste succes van de nieuwe Galaxy's is geen sluitend bewijs dat alleen het niet bezuinigen op R&D daar debet aan is, maar wanneer Samsung daar wél op bezuinigd had, dan was de kans op het ontwikkelen van een nieuw succesnummer wel kleiner geweest.

Natuurlijk heeft Samsung vorig jaar wel degelijk ook kosten gereduceerd. Zo werd ruim 9% minder uitgegeven aan marketing (3,2 miljard Euro) en daalde het advertentie budget met ruim 3% naar 6.61 miljard euro.

Bron

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.