Nieuws
22 januari 2008 - Ron Smeets

Samsung en LG willen meer dure toestellen verkopen

De gemiddelde prijs van mobiele toestellen die verkocht worden daalt. De grote toestelfabrikanten zien deze trend al geruime tijd terug in hun omzet.

Ze verkopen wel elk jaar nog steeds meer toestellen dan het jaar daarvoor, maar de omzet stijgt niet evenredig mee omdat mobieltjes, gemiddeld gezien, geodkoper worden. Op zich geen vreemde marktbeweging omdat de afgelopen twee jaar verreweg de meeste nieuwe toestellen verkocht worden in landen als China en India. Daar is de potentie voor nieuwe toestellen enorm. In die landen woont ongeveer 35% van de totale wereldbevolking en het percentage inwoners dat al een mobiele telefoon heeft ligt ver onder het niveau van de 'Rijke Westerse Wereld'.

Kortom, mensen hebben daar nu eenmaal minder te besteden en zullen dus eerder een mobieltje kopen van 50 Euro dan een van 250 Euro. En dat zie je dus terug in de gemiddelde prijs van alle mobieltjes die wereldwijd verkocht worden.

Samsung en LG hebben nu aangekondigd dat ze dit jaar juist de verkopen van toestellen van 130 Euro (en meer) willen 'boosten'. De Koreaanse fabrikanten hebben zichzelf tot doel gesteld om dit jaar 50 (Samsung) en 40 miljoen (LG) toestellen te verkopen die een gemiddelde prijs hebben van minimaal 130 Euro.

Dat betekent dus wel haast dat beide fabrikanten er van uitgaan meer toestellen te kunnen verkopen in Europa, Amerika en de rijkere Aziatische landen. Ik ben zeer benieuwd of zij daar in zullen slagen. Zowel marktleider Nokia als Sony Ericsson hebben hun gemiddelde toestelprijzen de afgelopen twee jaar namelijk met enkele tientallen Euro's zien dalen.

Via: DigiTimes



Gerelateerde links:
Sony Ericsson: 31% meer toestellen, 10% minder winst
Forse stijging omzet en toestelverkoop Sony Ericsson
Mobiele telefoonverkopen in 2006 bijna 20% gegroeid
Samsungs 'goedkope toestellen' nog te duur
Nokia verlaagt toestelprijzen na tegenvallende verkopen
Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.