Nieuws
02 mei 2019 - Luc Meijs

Q1 2019: weer minder smartphones verkocht 6e opeenvolgende kwartaal daling

Volgens analysebureau IDC (International Data Corporation) werden er in Q1 2019 in totaal 310.8 miljoen smartphones verkocht. Dit betekent het 6e opeenvolgend kwartaal van daling in shipments. In 2018 daalde het aantal smartphonezendingen al met 4.1% ten opzichte van 2017. Het laat zien dat het ook dit jaar zwaar weer wordt voor verschillende fabrikanten op gebied van volume en daarmee voor de omzet. De enige smartphonefabrikant met positieve cijfers vanuit deze analyse is wederom Huawei. De Chinese fabrikant weet wederom een sterke groei te realiseren op zowel volume als op het totale marktaandeel.
 
De strijd der titanen woedt voort
 
Het is duidelijk dat Huawei er alles aan doet om de huidige nummer 1 Samsung van de troon te stoten. IDC geeft aan dat de gehele smartphonemarkt op alle gebieden een uitdaging blijft, maar dat Huawei toch weet te presteren. Zo breidde de Chinese gigant zijn leveringen wereldwijd met maar liefst 50% uit en verkleinde de afstand met de nummer één van de wereld hiermee aanzienlijk. De rangorde blijft voorlopig wel nog steeds: Samsung, Huawei, Apple. De grootste daling in Q1 2019 liet de Amerikaanse markt zien, hier daalde het volume het afgelopen kwartaal met maar liefst 15%. Ook Apple heeft met hun iPhones een flinke daling doorgemaakt afgelopen kwartaal. Analisten van het IDC gaven ook aan dat de Chinese markt een uitdaging blijft en dat fabrikanten als Huawei niet te vroeg moeten juichen.
 

De daling in het eerste kwartaal van dit jaar wordt toegeschreven aan het feit dat consumenten steeds langer hun toestel gebruiken tot ze overgaan op een vervanger. De nieuwe high end toestellen zijn simpelweg te duur en bieden weinig tot geen belangrijke upgrades in tegenstelling tot hun huidige model. Iets dat ook een grote rol zou kunnen spelen is de ontwikkeling van 5G, het is mogelijk dat consumenten bewust wachten tot het netwerk en de geschikte apparatuur klaar zijn tot ze overgaan op een nieuwe aanschaf.
 
Highlights in het kort
 
Samsung blijft aan kop als wereldleider in volumes (71.9%) en marktaandeel met een percentage van 23.1%, gevolgd door Huawei die steeds meer dichterbij kruipt. De Chinese gigant heeft een volume van 59.1% weten te bereiken, een stijging van bijna 50% tegenover Q1 2018. Het marktaandeel van Huawei hikt tegen dat van Samsung aan met maar liefst 19%. Apple behoudt de 3e positie met 11.7% marktaandeel en een totaal volume van 36.4%. Samsung en Apple weten wel geen winst te boeken in verhouding met Q1 2018, de Koreaanse fabrikant ervaart een daling van 8.1% tegenover vorig jaar en Apple ziet maar liefst een daling van 30.2% tegemoet. Een andere uitblinker die bij ons nog niet bekend of doorgebroken is op de smartphonemarkt is Vivo. Deze Chinese fabrikant boekte ook een flinke vooruitgang met een totale stijging van 24% ten opzichte van 2018.
 

De strijd der titanen is kortom duidelijk te zien. Huawei wil de absolute nummer 1 worden van de wereld en de huidige al lang regerende kampioen Samsung van de troon stoten. Apple lijkt steeds verder op te raken, echter zal niet snel van plaats gaan wisselen. Consumenten lijken wel steeds meer geïnteresseerd in toestellen die niet van Samsung of Apple afkomstig zijm en hebben eerder de neiging om de overstap naar een Chinese concurrent te maken.
 
Source