Entertainment
08 september 2006 - Ron Smeets

Populariteit mobiele muziekdownloads in VS daalt

Een enquete onder 3000 Amerikaanse consumenten heeft uitgewezen dat momenteel slechts 11% van de mobiele bellers gebruik maakt van betaalde muziekdownloads.

Dat betekent dus dat de praktijk in schril contrast staat met de bevindingen van hetzelfde onderzoek een jaar geleden toen nog 21% van de ondervraagden aangaf op korte termijn geinteresseerd te zijn in betaalde mobiele muziekdownloads.

Toch zegt ook nu nog een kwart van de ondervraagden wel interesse te hebben in het betaald downloaden van muziek naar hun mobieltjes, maar slechts 4% verwacht binnenkort ook echt te beginnen met downloaden.

Bijna de helft, 44%, van de deelnemers aan het onderzoek zegt niet (nooit) van plan te zijn om mobiel muziek te gaan downloaden en 36% geeft de voorkeur aan het downloaden van muziek via zijn of haar PC of Laptop.

Entertainment Media Research, die het onderzoek uitvoerde, verwacht dat deze resultaten uiteindelijk ook hun weerslag zullen hebben op de marketingstrategie van toestelmakers. Momenteel zijn de MP3- en mobiele muziekdiensten namelijk een van de belangrijkste speerpunten in de reclamecampagnes voor nieuwe mobieltjes.



Gerelateerde links:
Mobiele muziek apart vak op Universiteit
Mobiel muziekluisteren wordt populairder
Mobiele muziekdiensten geen cashcow
Omzet mobiele muziek naar kwart miljard
Mobiel muziek luisteren populair in EU
Mobiele TV en muziek toch geen hype in de VS?!
Mobiele muziek goed voor 6 miljard in 2006
Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.