Nieuws
22 december 2017 - Ron Smeets

Over iPhone accu’s, garantietermijnen en verwachtingen van consumenten De Consumentenbond redeneert opnieuw te kort door de bocht!

De Consumentenbond heeft het voor de tweede keer in twee weken op een smartphone marktleider gemunt. Na Samsung is nu Apple aan de beurt. De bond heeft namelijk tegen Tweakers geroepen dat Apple ook na drie of vier jaar iPhone accu’s nog onder garantie vervangt. Waarom? Omdat je mag verwachten dat een duur product als de iPhone minimaal zo lang probleemloos blijft functioneren. En het ergerlijke is nog wel dat veel media dit soort ‘adviezen’ klakkeloos overnemen. Lees, huiver, maak jezelf een beetje wijzer voor wat betreft de levensduur van accu’s en ontdek dat het geen exacte wetenschap is!

Van de Galaxy S7 naar de iPhone
Anderhalve week geleden richtte de Consumentenbond haar pijlen ineens op de Samsung met een negatief koopadvies voor de Galaxy S7 (edge) omdat de fabrikant over enkele maanden zou stoppen met updates voor dat toestel. Ik schreef toen al dat een dergelijk rigoureus advies wel erg kort door de bocht geredeneerd was en bovendien gebaseerd op feitelijk onjuiste informatie. Schijnbaar heeft de ooit zo betrouwbare bond voor consumentenzaken daarmee nog niet de aandacht gehaald die men voor ogen had en dus is vandaag die andere smartphone marktleider, Apple, aan de beurt. En wederom slaat de Consumentenbond de plank mis. Loopt het aantal leden zo snel terug (van bijna 491.000 leden in 2014 naar 472.000 eind 2016) dat ze uit wanhoop nu maar proberen smartphone gebruikers (toch al meer dan 80% van alle Nederlanders) bang te maken en daarmee het nieuws te halen? Want de uitspraken van ‘de Bond’ die vandaag weer het nieuws halen komen ook niet helemaal overeen met de praktische werkelijkheid. Men vindt namelijk dat iPhone gebruikers ook na drie of vier jaar nog kosteloos een nieuwe accu moeten krijgen van Apple. De Consumentenbond kwam op het idee om een hernieuwde garantie discussie omtrent de Amerikaanse fabrikant aan te wakkeren door het verhaal dat Apple toegegeven heeft oudere iPhones met een verslijtende accu softwarematig trager te maken om problemen te voorkomen. Begrijp me niet verkeerd. Ook ik vind dat Apple zich aan de Nederlandse garantiebepalingen moet houden, maar wel op basis van de juiste argumenten en niet met behulp van berichtjes die goed scoren in het nieuws. Maar goed, laat ik dan maar eens kijken naar deze accu-claim van de Consumentenbond en of die technisch hout snijdt.

Hoe lang blijft een accu goed?
Ik wil doorgaans niet generaliseren, maar ik denk dat vrijwel iedere smartphone gebruiker weet dat twee jaar ongeveer de termijn is waarbinnen een accu probleemloos, en op nagenoeg volle kracht, presteert. Soms heb je geluk en doet hij het na drie of vier jaar ook nog, maar soms heb je pech en is de accu na amper een jaar al aan vervanging toe. Dat laatste is het vrijwel altijd een garantiegevalletje. Je hebt immers twee jaar garantie op je aankoop. De vraag is nu of je van een duurdere smartphone, zoals de iPhone, ook mag verwachten dat de accu technisch beter is en langer mee gaat. Welnu, een Lithium accu, zoals die in vrijwel alle smartphones, ook de duurdere, gebruikt worden, worden slechter naar mate het aantal ontladingen en zogenoemde oplaad-cycli stijgt. In principe heeft de ouderdom van de accu daar geen of nauwelijks invloed op. Een accu die elke dag drie keer ‘leeg getrokken’ en opgeladen wordt zal sneller het einde van zijn levensduur bereiken dan een accu die één keer in de drie dagen opgeladen wordt. Als gebruiker mag je er van uit gaan dat een Lithium accu tussen de 800 en 1200 oplaad cycli mee gaat voordat hij merkbaar slechter wordt en minder dan 70% van zijn oorspronkelijke capaciteit levert. Laad jij je iPhone elke dag één keer op dan is dat dus tussen de twee en drie en een half jaar. Gebruik je de iPhone veel intensiever en moet je hem gemiddeld twee keer opladen, dan wordt de totale levensduur van de accu uiteraard korter. En andersom ook. Kun jij met één acculading gemiddeld twee dagen doen, dan gaat de accu veel langer mee. 

De levensduur van een accu is geen exacte wetenschap
Maar er is nog een bijzondere factor die een rol speelt bij de levensduur van Lithium accu’s. Onderzoek heeft uitgewezen dat een Lithium accu langer goed blijft als je hem vaker, maar korter, oplaad. Stel je neemt de moeite om de accu telkens wanneer hij op 90% staat weer bij te laden tot 100%. Dan gaat de gemiddelde Lithium accu zo’n 15.000 cycli mee voordat hij merkbaar slechter gaat presteren (wederom minder dan 70% van zijn oorspronkelijke capaciteit). Dat zou dus betekenen dat wanneer je de accu dan 10 keer per dag aan de lader moet hangen, hij 1500 dagen mee kan gaan. Maar liefst 50% meer dan wanneer je de accu telkens pas aan de lader hangt wanneer hij minder dan 20% spanning over heeft. Het voert veel te ver om in detail in te gaan op deze onderzoeksresultaten, en het zal voor de meeste smartphone gebruikers ook ondoenlijk zijn om hun toestel elke dag 10 keer aan een lader te hangen. Maar het toont wel aan dat de verwachte levensduur van een accu geen exacte wetenschap is zoals de Consumentenbond ons wil doen geloven met de uitspraak dat een accu van een dure iPhone langer mee moet gaan en dus ook na drie of vier jaar nog onder garantie vervangen moet worden.

Een duurdere smartphone heeft een betere accu?
Het argument van de Consumentenbond dat de iPhone duurder is dan een gemiddelde smartphone en dat je daarom ook een betere kwaliteit en langere levensduur van het product mag verwachten is stamt mijns inziens nog uit de tijd dat goedkoop ook standaard gezien werd als duurkoop. Dat is al lang niet meer zo. Er zijn prima smartphones die een kwart kosten van een iPhone en toch drie jaar probleemloos meegaan. Volgens de Consumentenbond mag je dat van die toestellen eigenlijk helemaal niet verwachten of verlangen. Maar wel van een iPhone, omdat die zo duur zijn dus… Lekker ouderwets zeg. Om nog maar te zwijgen van het feit dat zowel de iPhone als ook veel goedkopere smartphones - de Consumentenbond noemde toestellen van rond de 400 euro – uitgerust zijn met dezelfde technologie Lithium accu’s die vaak ook nog eens van dezelfde fabrikant afkomstig zijn. Zo’n accu zou dus in een iPhone langer mee moeten gaan en ook langer onder garantie vervangen moeten worden? Wie vertelt de accu dan dat ie in een iPhone en niet in een Huawei van 349 euro zit? OK, ik chargeer, maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel. Natuurlijk, iemand die een dure iPhone koopt verwacht natuurlijk een betere smartphone te hebben gekocht dan zijn buurman met die goedkopere Huawei. En ja, die heeft hij ook. Zijn iPhone is immers voorzien van een beter scherm, fraaier design (hoewel subjectief) een betere camera, snellere processor, meer geheugen etc. etc. Ow, en de accu heeft waarschijnlijk ook meer capaciteit. Tot slot is de kans heel groot dat die iPhone ook langer mee zal gaan en sowieso, minimaal vier jaar, voorzien zal worden van de nieuwste software.

Het aantal oplaad cycli moet de garantietermijn bepalen!
Zo, en nu nog even terug naar het punt dat de Consumentenbond feitelijk maakte; langere garantie op iPhone accu’s. Vier jaar is dus nonsens, want technisch nauwelijks ergens op te baseren. Stel nu dat je je iPhone zo intensief gebruikt dat hij twee, ach, laat ik eens gek doen, drie keer per dag volledig opgeladen moet worden. Dan heeft die accu na anderhalf jaar al meer dan 1600 oplaadcycli achter de rug. En is de kans groot dat hij niet meer optimaal presteert en aan vervanging toe is. Die accu wordt, met een fabrieksgarantie van twee jaar, probleemloos vervangen. Iemand die de iPhone minder intensief gebruikt en hem maar eens in de drie dagen hoeft op te laden heeft na vier jaar een accu die nog geen 500 oplaad cycli gehad heeft en waarschijnlijk nog prima functioneert. Vrijwel iedereen zal het met mij eens zijn dat simpelweg roepen dat een accu vier jaar MOET mee kunnen gaan onzin is. Voor de accu van de zuinige gebruiker zal vier jaar makkelijk te doen zijn terwijl de intensieve gebruiker dan al aan zijn derde accu bezig is. Het onderzoek over het verschil in de levensduur van een accu tussen kort en lang opladen laat zien dat ook het maximaal aantal oplaad cycli nog flink kan verschillen maar mijns inziens is dat in combinatie met de maximaal resterende capaciteit toch een veel beter criterium voor de bepaling van een garantietermijn. Ik zou dan dus kiezen voor 1000 cycli en/of nog minimaal 70% capaciteit. Laat de Consumentenbond zich daar maar sterk voor maken!

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.