Nieuws
06 februari 2014 - Ron Smeets

Omzet Vodafone daalt ondanks afname grotere (data)bundels

Vodafone heeft in het derde kwartaal van 2013 een omzetdaling van 6.6% moeten slikken ten opzichte van Q3 2012. Het aantal klanten bleef met 5.3 miljoen wel gelijk. Volgens de provider heeft de recessie nog steeds een belangrijke impact op het bestedingspatroon van klanten. 

Mede daardoor ziet Vodafone ook dat meer en meer klanten kiezen voor grotere maand (data)bundels. Deels dus omdat gebruikers meer controle willen hebben over hun uitgaven en de buiten-de-bundel-kosten te verlagen.

Daarnaast zorgt ook de verschuiving van 3G naar 4G abonnementen ervoor dat ruimere bundels afgesloten worden. Vodafone klanten die overstappen naar een 4G abonnement, eind 2013 waren dat er bijna 200.000, gebruiken gemiddeld 55% meer data dan 3G-klanten. Nogal logisch dat die sneller over zullen kiezen voor een grotere bundel om onverwacht hoge kosten achteraf te voorkomen.

De omzet die gehaald wordt uit de (dat)bundels steeg in het derde kwartaal dan ook met 4.3%, maar dat was dus niet genoeg om een omzetdaling over de hele linie te voorkomen.

Bron: Vodafone

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.