Entertainment
30 november 2005 - Ron Smeets

Nintendo puppy brengt PSP aan 't wankelen

De Nintendo DS was iets eerder op de markt dan de Sony PSP, maar de technisch geavanceerderde PSP leek aanvankelijk toch de vloer aan te vegen met de DS.

Wat men bij Sony vervolgens echter even uit het oog verloor is de stelling die al jaren geldt in de VideoGame wereld: 'Fancy hardware doesn’t sell game machines; it takes great games to sell fancy hardware'. met alle gevolgen van dien.

Sinds de introductie van NintenDogs zitten de verkoopcijfers van de DS vrijwel overal ter wereld in de lift, met als hoogtepunt een week in Japan waarin 44.000 Nintendo's verkocht werden tegenover 'slechts' 28.000 PSP's.

Het succes van NintenDogs ligt met name in de vertaling van high-tech features die de meeste portable gameconsoles tegenwoordig aan boord hebben naar gebruiksvriendelijke, op emotie gebaseerde, toepassingen.

Zo wordt WiFi gaming bij NintenDogs geinitieerd door het blaffen van hondjes als twee spelers bij elkaar in de buurt komen en gebruiken spelers de touchscreen functie om hun puppy te aaien of in bad te doen. Kortom, functie's die prettige emoties opwekken en daardoor direct bijdragen aan het succes van een game en diens console.

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.