Social Media
07 november 2016 - Ron Smeets

Nederlandse jongeren laten Twitter massaal links liggen Nog maar één op de vijf kids maakt regelmatig gebruik van het '140 tekens' netwerk

Het gaat al een tijdje bergafwaarts met Twitter. Dat is op zich geen nieuws. Duizenden ontslagen, dalende gebruikcjfers en nauwelijks interesse van potentiële overname kandidaten sinds de Social Media dienst in de etalage staat.

Uit onderzoek van Telecompaper blijkt nu dat Twitter ook massaal gedumpt wordt door Nederlandse jongeren. In de groep van 12 tot 19 jarigen daalde het gebruik van Twitter het afgelopen jaar van 35 naar 20%. Dat betekent dus dat nog maar één op de vijf kids de '140 tekens' social media service gebruikt. In totaal verloor Twitter in een jaar tijd 250.000 gebruikers in Nederland. Daarmee daalde het marktaandeel van 26 naar 22%.

Enkele jaren geleden zocht juist die doelgroep haar toevlucht tot Twitter toen bekend werd dat Facebook steeds populairder werd onder ouderen. Inmiddels is die trend dus een halt toegeroepen. Facebook wordt weer populairder, maar verreweg de meeste jongeren zijn tegenwoordig te vinden op Instagram en Snapchat. Die sociale netwerken worden door respectievelijk 78 en 75% van alle 12 tot 19 jarigen regelmatig gebruikt.

Via

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.