Entertainment
03 april 2006 - Ron Smeets

Mobiele TV nu ook in Japan

Ze zijn zeker niet het eerste land waar Mobiele TV beschikbaar gemaakt wordt voor het grote publiek, maar de manier waarop de Japanse aanbieders en providers te werk gaan zorgt er wel voor dat die markt momenteel de grootste potentie heeft als het gaat om het aantal mobiele abonnees dat nu al toegang heeft tot de TV en Videodiensten.

Op dit moment kunnen al zo'n 90 miljoen mobiele bellers gebruik maken van de 'draadloze' TV diensten. Daarnaast hebben de providers en contentaanbieders besloten er voorlopig nog geen kosten voor in rekening te brengen, los van de belminuten natuurlijk, om de drempel voor het gebruik van de nieuwe diensten zo laag mogelijk te houden.

De komende periode willen de providers onderzoeken welke content al dan niet aanslaat bij het mobiele publiek. Volgens Masao Nakamura, CEO van NTTDocomo, zit de gemiddelde Japanner niet te wachten op TV zenders, maar ligt de toekomst in het aanbieden van specifieke (unieke) videocontent op mobiele devices.



Gerelateerde links:
Mobiele tv kijkers besteden 40 dollar per maand
Engelse Mobile TV klanten betalen kijkbelasting
Vodafone en MTV starten 'made for mobile' kanaal
Mobiele TV hot in de VS
Forrester kritisch over kansen mobiele tv
Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.