Nieuws
31 juli 2009 - Ron Smeets

Mobiele telefoonmarkt krimpt verder

Ook in Q2 van 2009 zijn fors minder mobiele telefoons verkocht dan een jaar geleden. In totaal werden er het afgelopen kwartaal 269.6 miljoen mobieltjes verkocht, 10.8% minder dan in Q2 van 2008 toen er nog 302.2 miljoen toestellen verhandeld werden.

Opvallend is dat IDC, die deze cijfers berekend heeft, meldt dat in Q1 van dit jaar nog ruim 17% minder mobiele telefoons verkocht werden, vergeleken met Q1 van 2008. Gartner meldde enkele maanden geleden een daling van 'slechts' 9.4% gedurende het eerste kwartaal. Hoe dan ook, de mobiele telefoonmarkt is het crisisdal nog niet uit.

Van de vijf grote fabrikanten slaagden alleen de twee Koreanen (Samsung en LG) meer toestellen te verkopen dan een jaar geleden. Zij zagen hun marktaandeel dus ook stijgen. Samsung ging van 15.2 naar 19.4% en heeft de nummer twee positie nu nog steviger in handen. LG's marktaandeel steeg van 9.3 naar 11.1% en staat nu nog vaster op plek drie.

De grootste daler was wederom Motorola. De voormalig (in 2004/2005) nummer twee van de mobiele telefoonwereld zag haar marktaandeel verder wegzakken van 9.2 naar 5.5%. Nog net voldoende om Sony Ericsson van de vierde positie af te houden. De Zweeds-Japanse fabrikant zit ook al een tijdje diep in de rode cijfers en zag haar marktaandeel dalen van 8.1 naar 5.1%. De onbetwiste nummer één blijft natuurlijk het Finse Nokia, ondanks een daling van ruim 2%. De Finnen hadden eind Q2 38.3% van de markt in handen.

IDC-Moble-Market-Q209 Via

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.