Nieuws
09 september 2005 - Ron Smeets

Mobiele muziekdiensten geen cashcow

Dit is althans mening van een aantal experts en analisten in een bericht op Yahoo News.

Veel providers gaan de komende maanden meer en meer mobiele diensten lanceren voor het downloaden van muziek naar je iTunes- of ander soort musicphone, maar ze hoeven dus geen enorme winstgroei te verwachten.

De download markt voor muziek is dusdanig verzadigd dat de marges op gedownloade songs vrijwel te verwaarlozen zijn vergeleken bij andere mobiele diensten zoals spraak, ringtones en games.

De gemiddelde download prijs (naar je PC) voor een iPod song ligt rond de 1 dollar, terwijl de meeste ringrones en games die mobiel gedownload kunnen worden al meer dan 2 dollar kosten.

De vraag is dan natuurlijk of klanten uiteindelijk bereid zijn om meer te gaan betalen om dezelfde muziek via hun telefoon te downloaden. De meningen hierover zijn verdeeld. Analisten zeggen van niet, Telco's als Cingular vinden (en hopen natuurlijk) van wel.

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.