Tablets
27 oktober 2012 - Ron Smeets

Marktaandeel Android tablets fors gestegen

De iPad is met een marktaandeel van ruim 56% nog altijd de nummer 1 tablet keuze maar het afgelopen kwartaal heeft de Android concurrentie een flinke stap gemaakt. Google OS tablets hebben nu ruim 41% marktaandeel.

Volgens berekeningen van Strategy Analitics werden gedurende het derde kwartaal van 2012 in totaal 24.7 miljoen tablets verkocht. 14 miljoen daarvan droegen het bekende 'appel-logo' terwijl 10.2 miljoen tablets met de android robot uitgerust waren.

Vergeleken met een jaar geleden steeg het totaal aantal verkochte tablets met ruim 43%. Apple zag haar tabletverkopen met 26% toenemen. Het aandeel Android tablets groeide sneller, met 105%. Ow, en de overige 500.000 tablets die in Q3 verkocht werden? Dat waren exemplaren met Windows (400.000) en 'de rest' (100.000).

Hieronder een overzicht van de verkochte aantallen en marktaandelen.

Global Tablet OS Shipments (Millions of Units)       Q3 ’11     Q3 ’12
Apple iOS       11.1     14.0
Android       5.0     10.2
Microsoft       0.4     0.4
Others       0.7     0.1
Total       17.2     24.7
               
Global Tablet OS Market Share %       Q3 ’11     Q3 ’12
Apple iOS       64.5%     56.7%
Android       29.2%     41.3%
Microsoft       2.3%     1.6%
Others       4.1%     0.4%
Total       100.0%     100.0%
               
Total Growth Year-over-Year %       288.6%     43.4%
               

Via

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.