Nieuws
30 januari 2019 - Luc Meijs

Kwartaalcijfers Apple: zeer grote daling verkoop iPhones FQ1 2019: meer winst, minder omzet

Apple maakte dinsdagavond hun kwartaalcijfers bekend voor FQ1 2019. Voor het eerst (in het eerste financiële kwartaal) minder omzet, maar tegelijk een van de beste kwartalen met betrekking tot de winst van het Amerikaanse bedrijf. Het meest opvallend is de grote daling in iPhone-verkopen met daartegenover een stijging van de verkoop van losse diensten, accessoires en wearables.
 
Veel minder iPhones
 
Opvallend is dat Apple in de kwartaalcijfers en tijdens de Financial Results Conference Call geen woord rept over de daadwerkelijke cijfers voor de iPhone. Volgens analisten zou Apple ditmaal 65.9 miljoen stuks hebben verkocht tegenover 77.3 miljoen stuks vorig jaar. Deze daling van ongeveer 15% komt overeen met de omzetdaling van de iPhone die ook met 15% wordt weergegeven in de kwartaalcijfers. Het totaal aantal actieve iPhones ligt volgens Apple momenteel op 900 miljoen stuks. Dat betekent dat de iPhone-markt nog steeds het grootste en tevens belangrijkste gedeelte van inkomsten vormt voor de Amerikaanse gigant. De winst van het bedrijf steeg met 16% naar 19.97 miljard. De winststijging is in mijn ogen geen verrassing, de prijzen van de toestellen stijgen exponentieel terwijl de materiaal- en fabricagekosten van een dergelijk toestel in verhouding veel minder stijgen.
 
Accessoires en diensten groeien hard
 
10.9 miljard omzet kwam er in totaal binnen bij Apple uit diensten en andere producten zoals accessoires. Apple Music heeft momenteel 50 miljoen abonnees en Apple News (ook al is deze dienst vooralsnog beperkt tot een aantal landen) wordt momenteel gebruikt door 85 miljoen actieve gebruikers. Apple topman Tim Cook benadrukte ook nog kort de vooruitgang van de Apple Pay dienst. Deze dienst had in Duitsland meer activeringen in één week dan Android Pay in een heel jaar had. Deze diensten, samen met iTunes en andere software, waren goed voor een totale omzetstijging van 19%. Apple accessoires stijgen tevens hard, de verkoop van de Apple Watch, iPod en iPad lieten ook een stijgende lijn zien. De iPad zag, ondanks de slinkende tabletmarkt, een omzetstijging van 17%. Andere accessoires zoals de iPod en de Apple Watch zagen een stijgen van maar liefst 33%.
 

Bron

Hoe lang kan Apple nog op het gouden ei broeden?
 
Minder doen (en leveren) maar toch meer verdienen is de droom van elke fabrikant. Apple lijkt elk jaar weer een grote stap in deze richting te zetten. Dat er opeens 15% minder iPhones verkocht worden lijkt Apple wederom niet te deren. Zolang deze daling kan worden opgevangen met een exorbitante winstmarge, hoor je de Amerikaanse fabrikant niet klagen. Tijdens de Financial Results Conference Call gaf Tim Cook wel nog aan dat Apple maatregelen zal nemen in sommige landen. Maatregelen met betrekking tot de verkoopprijs van de iPhone tegenover de geldkoers in dat specifieke land. In de woorden van Tim Cook zelf: “We hebben besloten om terug te gaan naar een prijspeil dat meer overeenkomt met de lokale prijzen van een jaar geleden, in de hoop dat dit de verkoop in deze regio’s helpt”. Vanwege de sterke koers van de dollar was de iPhone in bepaalde landen/regio’s nog onbetaalbaarder dan dat het toestel nu al is. Japan kapte zelfs de subsidie af op toestellen van Apple, hierdoor waren er ook veel minder verkopen dan voorheen.
 
Eind dit jaar zullen we weer de nieuwe iPhone line up te zien krijgen, revolutionair of niet. Het belangrijkste voor Apple lijkt me toch nog eens goed naar het prijsbeleid te kijken. De consument zal niet blij worden bij het zien van een prijskaartje richting de 2000 euro.