Nieuws
27 december 2011 - Ron Smeets

KPN verkoopt Franse dochter (Simyo) aan Bouygues Telecom

Vlak voor de Kerst heeft KPN bekendgemaakt dat de Nederlandse Telco haar Franse dochter, KPN France, verkoopt aan Bouygues Telecom. Volgens de provider heeft deze verkoop geen gevolgen voor de dienstverlening aan haar Franse klanten.

KPN exploiteert in Frankrijk de sim-only MVNO Simyo. De Telco heeft in dat land zo'n 180.000 klanten en is dus, zeker voor Franse begrippen, een relatief kleine speler.

Details (zoals de overnameprijs) over de verkoop van KPN France aan Bouygues Telecom worden niet bekendgemaakt, maar beide partijen verwachten nog dit jaar de overname af te kunnen ronden. Het persbericht:

KPN heeft overeenstemming bereikt over de verkoop van zijn Franse mobiele dochter KPN France aan Bouygues Telecom. De verkoop zal in het vierde kwartaal van 2011 worden afgerond. Financiële details worden niet bekendgemaakt. 

Als zogeheten ‘virtuele aanbieder’ (ook wel MVNO genoemd) levert KPN France mobiele diensten onder het merk Simyo aan ca. 180.000 Franse mobiele bellers. De verkoop heeft geen gevolgen voor de dienstverlening aan klanten.

KPN blijft nog actief op de Franse mobiele markt door Ortel Mobile, dat zich in een aantal Europese landen op het cultureel segment richt (naast Frankrijk ook in België, Duitsland, Nederland, Spanje en Zwitserland). De verkoop van KPN France past in de eerder gemelde strategie van KPN om buiten zijn thuismarkten zich te focussen op de versnelde groei van Ortel Mobile.

Via: KPN

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.