Nieuws
03 februari 2012 - Ron Smeets

KPN laat je 'wennen' aan hun (dure) MB's

KPN heeft de afgelopen maanden 300.000 klanten verloren. Dat heeft de provider voor een (groot) deel te 'danken' aan de duurdere mobiele (data) abonnementen.

De optie om te mogen 'wennen' aan het aantal benodigde MB's lijkt dus een prima optie, maar er zit wel een addertje onder het gras. Je mag namelijk van KPN drie maanden gratis gebruik maken van mobiel internet en pas daarna hoef je te bepalen (door je abo aan te passen) hoeveel data jij aan je abonnement wilt koppelen.

Het addertje? Als je drie maanden helemaal 'los' gaat met het gebruik van mobiele data, dan bestaat er natuurlijk een reële kans dat je een abonnement kiest dat duurder is (met meer data) dan je eigenlijk nodig hebt. Als iets (tijdelijk) gratis is dan maak je er waarschijnlijk ook meer gebruik van dan wanneer je er direct voor moet betalen.

Mijn advies is dus als volgt. Je weet wanneer je een nieuw abonnement nodig hebt. Kijk dan toch vooral naar het datagebruik gedurende de laatste maanden van dat abonnement om te bepalen hoeveel data je bij je nieuwe abo nodig hebt. Klinkt simpel, maar op deze manier denk ik dat je een beter (eerlijker) beeld krijgt van je datagebruik dan wanneer je dat bepaalt aan de hand van drie maanden 'onbeperkt en gratis' gebruik, toch?

Hieronder nog een video (commercial) van KPN waarin ze hun 'MBwennen' optie aanprijzen:

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.