Nieuws
06 december 2017 - Ron Smeets

Korting op een smartphone in ruil voor advertenties Wileyfox start in Engeland met Add-X aanbiedingen

Wileyfox maakt al geen hele dure smartphones, maar schijnbaar moest de fabrikant nog meer doen om ze aan de man en vrouw te brengen. In Engeland kunnen consumenten nu korting krijgen op de aanschafprijs van een nieuwe Wileyfox als ze akkoord gaan met een advertenties op het toestel. Nee, er worden geen logo’s, slogans, merken of andere reclame uitingen op het toestel zelf gekalkt. De advertenties verschijnen op het vergrendelscherm en worden ook getoond wanneer het toestel ontgrendeld wordt.

Maximaal 40% goedkoper
Op die manier kunnen kopers van een Wileyfox Spark (X of Plus) of een Swift 2 (Plus) tussen de 50 en 70 pond (55 tot 80 euro) op de aanschafprijs besparen. Wetende dat deze toestellen adviesprijzen hebben die tussen de 120 (Spark +) en 190 (Swift 2 Plus) pond liggen dan hebben we het dus over een korting die kan oplopen tot ca. 40%. Het is nog niet bekend of Wileyfox, van oorsprong een Brits merk, de Add-X aanbiedingen ook in andere landen gaat uitrollen en of de Brexit nog invloed heeft op die beslissing (grapje). Mochten Henry of Elisabeth een nieuwe Wileyfox met Add-X gekocht hebben en het bij nader inzien toch niet zo jolly vinden, al die advertenties op hun scherm, dan kunnen ze voor 40 pond een OTA update kopen waarna de advertenties weer tot het verleden behoren. Ow, en ook wel belangrijk is de mededeling van Wileyfox dat de advertenties die getoond worden maandelijks niet meer dan 20MB data verstoken. Dat zou nog wat zijn wanneer je eerst 60 pond op een nieuwe Wileyfox bespaarde bij aanschaf en een maand later verrast wordt door je provider met een flinke naheffing voor ‘buiten de bundel’ dataverkeer.

Vroeger, toen toestelsubsidies nog gelijk stonden aan 100% korting
Vroeger, tussen midden jaren negentig en het midden van de zero’s, toen je een nieuwe mobiele telefoon nog echt gratis bij een abonnement kreeg waren het de providers en fabrikanten die de kosten daarvoor ophoestten. Toestelsubsidie werd dat in de markt ook wel genoemd. In het smartphone, en 4G, tijdperk verdwenen die kortingen langzaam maar zeker. Tegenwoordig krijg je bij een abonnement nog wel iets van korting op de aanschafprijs van een toestel, maar dat is bij lange na niet meer heel erg interessant. Om nog maar te zwijgen van de BKR regelgeving die begin 2017 van kracht geworden is voor toestelleningen in een abonnement.

Betalen met advertenties is niet nieuw
Ik heb in de afgelopen 15 jaar al diverse vergelijkbare oplossingen voorbij zien komen. Meestal ging het dan over korting op je bel-, sms- en datakosten in ruil voor advertenties die op een toestel (per sms zelfs nog) of voordat je ging bellen afgespeeld werden. Voor zover ik het kan overzien is een dergelijke aanbieding of oplossing nooit een groot succes geworden. In Nederland hebben we sinds kort Tibbaa, een ticket service bureau die middels een loyalty programma klanten ook korting wil gaan geven abonnementskosten en andere diensten en producten.

Via

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.