Nieuws
21 mei 2007 - Jeroen de Hooge

Klacht tegen beltoonboer

De stichting Mijn Kind Online heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie tegen de ringtone-reclames op internet van Celldorado. Via Celldorado-reclame gericht op kinderen worden er 'gratis' ringtones aangeboden maar bij afname blijken ze aan een duur abonnement vast te zitten van minstens 9 euro per week.

De reclames zijn ondermeer te zien op TMF.nl, Spele.nl, Spelletjes.nl en Digidier.nl. “Kinderen krijgen wel eerst een sms-bericht waarin wordt gevraagd om bevestiging, maar dat bericht is zó onduidelijk gesteld dat kinderen denken dat antwoorden betekent dat de gratis download wordt toegestuurd. Ze zitten dan echter aan een abonnement vast", aldus Mijn Kind Online.

Maar al sinds 1 januari 2006 is er ook een kinder- en jeugdreclamecode, waarin staat dat kinderen onder de 16 jaar aangespoord moeten worden om toestemming van hun ouders te krijgen, ook dat ontbreekt in de Celldorado-advertenties.



Gerelateerde links:
Ringtone zoekmachine vergelijkt prijzen
Ringtones zoals ze ooit bedoeld zijn
Vogels fluiten ringtones
Over de auteur: Jeroen de Hooge
 
Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber van tech & gadgets is hij ook Audigek.