Nieuws
13 februari 2019 - Luc Meijs

Inkomsten In app-verkopen stijgen enorm Onderzoek naar app bestedingen in Nederland

De meeste inkomsten van apps komen volgens een op verzoek van het FD uitgevoerd onderzoek van PrioriData uit de gestaag toenemende in app-verkopen. Hiermee kunnen meer functies ontgrendeld worden voor een gratis of reeds gekochte app of game. Daarbij geven Nederlandse iPhone bezitters meer uit aan apps dan consumenten met een Android toestel. Dit hoewel er op de Nederlandse markt meer Android dan Apple devices zijn.
 
In app verleidingen
 
Aankopen in apps bestaan bijvoorbeeld uit extra items in een game, een extra level, een betaalde upgrade voor meer functies in een app enz.. Deze in app-verkopen blijken een belangrijk onderdeel te zijn voor softwareontwikkelaars met een top 10-positie in een App store. Een ontwikkelaar kan gebruikers via een software-update blijven verleiden tot extra aankopen door dit in de applicatie zelf te verwerken. Meestal zijn dit soort aankopen eenmalig, om bijvoorbeeld net die ene extra functie te ontgrendelen. Bij de meeste mobiele games bijvoorbeeld kun je bepaalde loot boxes of currency vaker kopen, om zo je kans op betere items te vergroten of de progressie van het spel te versnellen. Soms zijn het enkel cosmetische aankopen zoals een nieuw uiterlijk voor je gamekarakter. Het is zelfs zo belangrijk voor ontwikkelaars dat deze in zee gaan met bepaalde fabrikanten, zoals bij de Honor View 20 release, om hier een exclusieve deal mee te sluiten.
 

Toppers

Als je de platforms met elkaar vergelijk, is duidelijk te zien dat de IOS gebruiker veel vaker een betaalde app installeert dan een Android gebruiker. Volgens de cijfers van PrioriData zijn van de in totaal 609 miljoen gedownloade apps iets meer dan de helft afkomstig uit de Android Play store. De meest populaire, top tien gratis apps uit deze Play Store waren goed voor 22 miljoen downloads. Bij IOS in de Apple App Store was dit 13 miljoen voor de top tien. In de toplijst staan ook apps als die van Wish, een Chinese webwinkel met levertijden langer dan de baard van Methusalem. Verder ook de handige betaalapp Tikkie waar betalen toch echt leuker gemaakt wordt door persoonlijke GIF’jes, de muziek app Spotify en de altijd populaire Netflix(&Chill) app. Bij de meest populaire betaalde apps is ook een duidelijke overall winnaar te zien. Met in totaal 69.329 downloads steekt Minecraft met spawner en creeper boven de rest uit.
 

Volgens een eerder onderzoek van Gartner naar in game aankopen, bleek dat de oudere millennials ( tussen de 25 en 34 jaar) het meeste uitgeven aan downloads en in app transacties. De tweede grootste groep hiervoor betrof consumenten tussen de 35 en 44 jaar. Hoe ouder de consument, hoe minder gewillig deze is om een in app-aankoop te doen maar wel eerder een betaalde app aan te schaffen. Zelf koop ik ook wel eens een app of een in game item, het is vooral het gemak wat een ontwikkelaar voor je creëert om tot een dergelijke aanschaf over te gaan. Waar in het begin vooral de fysieke cadeaukaarten voor de Play of App store over de toonbank vlogen, is het nu dankzij de integratie van je bank app of paypal ontzettend gemakkelijk om lekker vanuit je luie stoel een aankoop te doen zonder al te veel moeite. Het is zeker ook een valkuil. Door het alsmaar gemakkelijker maken van dit soort betalingen is het voor een ouder bijvoorbeeld niet direct te zien wat hun kinderen via een App store kopen. Denk bijvoorbeeld aan een koppeling met creditcard voor bijvoorbeeld iTunes, van een creditcard krijg je misschien één keer in de maand een bericht van afschrijving. Zo zijn er ook bepaalde abonnementen die je kunt afsluiten, hiervan loopt de facturatie vaak per twee weken waardoor het ook niet direct zichtbaar is voor de rekeninghouder. Gelukkig kun je ook genoeg maatregelen nemen om dit te voorkomen, door in app aankopen simpelweg uit te zetten op je device of de aankoop binnen 14 dagen ongedaan maken door in de App Store de optie ''I would like to cancel this purchase'' te gebruiken.
 

Bron diagram: FD

Source

Source