Nieuws
02 mei 2011 - Ron Smeets

IDC: 371.8 miljoen mobieltjes verkocht in Q1 2011

De analisten van IDC hebben berekend dat gedurende het eerste kwartaal van 2011 wereldwijd in totaal 371.8 miljoen mobieltjes verkocht zijn, een stijging van bijna 20% ten opzichte van Q1 in 2010.

Nokia, Samsung, LG, Apple en ZTE zijn de vijf best verkopende mobiele fabrikanten, maar hun gezamenlijke marktaandeel daalde wel. De vijf 'grote' spelers hadden in Q1 van 2011 63.7% van de mobiele telefoonmarkt 'in handen'. Een jaar geleden was dit nog 70.3%.

De overige fabrikanten, waartoe onder andere HTC, RIM, Sony Ericsson, Alatel OneTouch, Micromax (richt zich voornamelijk op de Chinese markt) en Huawei behoren, verkochten samen zo'n 135 miljoen toestellen. Van de top vijf verloren zowel Nokia, Samsung als LG marktaandeel. Nokia daalde, vergeleken met een jaar geleden, van 34.7 naar 29.2%, Samsung leverder 1.9% in (van 20.7 naar 18.8%) en LG zag haar wereldwijde marktaandeel in Q1 van 2011 met 2.1% dalen naar 6.6% (was 8.7% in Q1 2010). Apple en ZTE waren, in de top vijf, de enige stijgers met een marktaandeel van respectievelijk 5.0% (+2.2%) en 4.1% (+0.8%).

In absolute aantallen verkochten Nokia (+0.9%), Samsung (+8.9%), Apple (+114.9%) en ZTE (+45.2%) weliswaar meer toestellen dan een jaar geleden, maar voor het marktaandeel was dat voor Nokia en Samsung dus niet voldoende om ook daar een stijging te realiseren. LG verkocht 9.6% minder toestellen dan een jaar eerder.

Het complete persbericht van IDC kun je hier nalezen.

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.