Nieuws
05 november 2018 - Ron Smeets

Huawei stevent af op Samsung en is Apple nu definitief voorbij In een dalende smartphone markt blijft Huawei maar stijgen op weg naar de absolute top

IDC heeft dit weekend de meest recente wereldwijde smartphone kwartaalcijfers (Q3 2018) gepubliceerd. Daarin vallen drie zaken meteen op. Ten eerste het feit dat er in deze periode 6% minder smartphones over de toonbanken gegaan zijn dan een jaar geleden. De markt lijkt dus ook wereldwijd steeds meer verzadigd te raken. Ten tweede is Huawei concurrent Apple nu definitief voorbijgestreefd. Daarbij moet nog wel een kleine slag om de arm gehouden worden want Q4 is traditioneel het beste kwartaal van Apple. Het derde punt dat opvalt is de malaise bij Samsung. De Koreaanse fabrikant zag verkocht in Q3 maar liefst 11.1 miljoen smartphones minder dan het jaar daarvoor.

Huawei hard op weg naar Samsung
Kijkend naar de ontwikkeling van de smartphone verkoopcijfers van Huawei en Samsung – in de wereldwijd dalende markt – kan de vraag of Huawei over afzienbare tijd ook Samsung voorbijgaat inmiddels wel al gesteld worden. De Chinese fabrikant verkocht in Q3 zo’n 52 miljoen smartphones. Goed voor een marktaandeel van 14.6% en een stijging van respectievelijk 12.9 miljoen en 4.2 procentpunten. Samsung zag haar toestelverkopen naar 72.2 miljoen toestellen teuglopen en het marktaandeel dalen van 22.1% naar 20.3%. Als je dan ook nog eens bedenkt dat Huawei in de VS geboycot wordt, waar Samsung 25% marktaandeel heeft en per jaar zo’n 40 miljoen toestellen verkoopt dan is de prestatie van Huawei nog indrukwekkender. Stel dat Huawei wel gewoon een eerlijke kans zou krijgen in de VS en daar ook 14% van de markt in handen kreeg, dan waren ze Samsung – wiens marktaandeel in de VS dan in ieder geval ook kleiner zou worden - al voorbij. Maar dat is natuurlijk koffiedikkijken. Feit is wel dat steeds meer Amerikaanse smartphone gebruikers een Huawei zouden willen kopen, als dat kon.

Samsung wordt het nieuwe Nokia?
Kijkend naar de cijfers en het verloop daarvan krijg ik een deja-vu uit de tijd dat Samsung de nieuwe speler – en uitdager – was en in een paar jaar tijd gevestigde namen als wereldmarktleider Nokia, Sony Ericsson, HTC en Motorola ver achter zich liet. En er is nog een vergelijking met die tijd te maken. Nokia heeft ook nooit een voet aan de grond gekregen in Amerika. Ook niet in de tijd dat de Finnen meer als 40% van de wereldwijde markt in handen hadden en daarmee het bewijs leverden dat je de Amerikaanse markt niet perse nodig hebt om wereldwijd marktleider te worden. Het uitblijven van Amerikaans succes had voor Nokia te maken met het verschil in netwerktechnologie (GSM vs CDMA) en het feit dat het Finse merk in het land van hamburgers niet op kon tegen Motorola. Huawei kampt natuurlijk met een heel ander probleem in de VS; de boycot vanwege de angst voor Chinese spionage. Maar goed, misschien moet Huawei het Amerika-loze succes van Nokia maar in het achterhoofd houden. En, terug naar de smartphone cijfers van IDC, in de wereldwijde top 5 staan op dit moment al drie Chinese merken.

Xiaomi stijgt door, Oppo stagneert
Naast Samsung, Huawei en Apple wordt de top 5 van smartphone fabrikanten gecompleteerd met Xiaomi en Oppo. Die eerste slaagt er net als Huawei in om fors te stijgen in deze dalende markt. Xiaomi verkocht in Q3 van dit jaar ruim 21% meer toestellen – 34.3 miljoen in totaal - en zag haar marktaandeel met 2.2 procentpunten stijgen naar 9.7%. Bij Oppo, de grote stijger van enkele kwartalen geleden, stagneren de verkoopcijfers. Sterker nog, in het derde kwartaal verkocht deze Chinese fabrikant 700.000 toestellen minder dan in dezelfde periode een jaar geleden. Met 29.9 miljoen verkochte smartphones steeg het marktaandeel van Oppo overigens nog wel, van 8.1 naar 8.4%. Dat komt omdat de totale smartphone markt meer daalde (-/- 6%) dan de verkoopcijfers van Oppo (-/- 2.1%).

Cijfers via: IDC

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.