Nieuws
23 augustus 2018 - Ron Smeets

Huawei is Apple voorbij als tweede Europese smartphone merk Ook Xiaomi rukt in Europa verder op; Samsung en Apple zien verkoopcijfers dalen

Ik schreef het de afgelopen jaren al vaker: ‘De Chinezen komen eraan’. Inmiddels mag je al wel constateren dat de Chinezen er zijn. Marktondezoeker IDC heeft deze week de Europese smartphone verkoopcijfers gepresenteerd en daaruit blijkt dat Huawei nu ook in ons werelddeel de nummer twee is. De Chinezen zijn Apple voorbijgegaan en ook het gat met de nummer 1, Samsung, is een stuk kleiner geworden. Xiaomi, de tweede grote Chinese smartphone fabrikant, is ook aan een forse opmars bezig.

Samsung en Apple dalen, Huawei en Xiaomi in de lift
In het tweede kwartaal van dit jaar gingen in Europa zo’n 8.8 miljoen Samsung smartphones over de toonbanken. Dat waren er 1.5 miljoen minder dan in dezelfde periode van 2017. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018 daalden de smartphone verkopen van Samsung zelfs met 1.7 miljoen exemplaren. Apple wist in het tweede kwartaal van dit jaar 6.1 miljoen iPhones aan de man en vrouw te brengen, zo’n 400.000 minder dan een jaar eerder. Vergeleken met Q1 van 2018 is de daling bij Apple nog veel groter; 1.9 miljoen. Bij Huawei is de trend precies omgekeerd. De Chinese smartphone maker verkocht in het tweede kwartaal iets meer dan 6.7 miljoen toestellen. Een stijging van 2.9 miljoen ten opzichte van een jaar eerder. In het eerste kwartaal van dit jaar verkocht Huawei ook al 4.8 miljoen smartphones in Europa. De afgelopen maanden wist Huawei vooral te profiteren van de P20 serie. Die verscheen in april en blijkt razend populair; met name de P20 Lite en P20. De P20 Pro, die een adviesprijs heeft van 899 euro, doet het minder goed. Daar is ook een reden voor, maar daar kom ik zo op terug. De tweede grote Chinese smartphone fabrikant die momenteel rap aan populariteit wint is Xiaomi. In het tweede kwartaal van 2017 gingen er daarvan 35.000 over de Europese toonbanken. Dit jaar steeg dat aantal met maar liefst 2800% naar 1 miljoen.

Tweede kwartaal traditioneel de slechtste voor Apple
De Chinese smartphone merken rukken nu dus definitief op in Europa. Een kleine nuance in het voorbijstreven van Apple door Huawei is echter wel op z’n plaats. Het tweede kwartaal van een jaar, van april tot en met juni, is traditioneel het slechtste kwartaal voor de iPhone fabrikant. Dat komt omdat veel iPhone kopers dan wachten op de nieuwe modellen die begin september gepresenteerd worden en nog diezelfde maand al met miljoenen tegelijk over de toonbanken vliegen. Met andere woorden; de kans is groot dat Apple in Q3 en Q4 van dit jaar weer gewoon de nummer twee van Europa (en de wereld) zal zijn. Echter, wanneer de explosieve groei bij Huawei doorzet dan zullen de Chinezen binnen een jaar Apple definitief voorbijstreven.

Consument wil steeds vaker een goed toestel met een betaalbaar prijskaartje
Waarom doen de Chinese merken het ineens zo goed in Europa? Dat heeft grotendeels te maken met het feit dat consumenten zich steeds meer bewust worden van de kosten van een smartphone. 800 tot 1200 euro voor een apparaat dat je na twee of drie jaar weer moet vervangen wordt velen langzaam maar zeker te gortig. In Nederland is die trend ingezet toen de BKR registratie voor toestelleningen van 250 euro en meer van kracht ging. In België was de gemiddelde consument al vele jaren een stuk prijsbewuster. Dat komt omdat de zogenaamd gratis toestellen bij een abonnement daar nooit bestaan heeft. Aanvankelijk mocht het niet (koppelverkoop) en daarna waren de Belgen nu eenmaal gewend aan het moeten betalen voor een nieuwe smartphone. En in veel andere Europese landen zijn goedkopere toestellen, gewoon omdat mensen minder te besteden hebben of andere prioriteiten stellen, ook al jaren gemeengoed. Omdat in landen als China en India het besteedbaar inkomen veel lager ligt dan in de westerse wereld maakten lokale fabrikanten al veel langer goedkope smartphones. Die kennis en ervaring wordt door merken als Huawei en Xiaomi nu ook in Europa gebruikt.

Samsung en Apple in de achtervolging?
Waar Samsung en Apple, als marktleiders, jarenlang hoog in bleven zetten op het aan de man en vrouw brengen van de 800+ euro toestellen zijn sommige Chinese fabrikanten dus iets eerder en slimmer op de trend van de goedkopere smartphones gedoken. Ze werden daarbij wel geholpen door het feit dat onderdelen als processoren, geheugen en schermen steeds goedkoper en beter werden. Een goedkope smartphone van enkele jaren geleden was technische en qua prestaties heel veel minder dan de high-end modellen van toen. Tegenwoordig zijn die verschillen een stuk minder groot. De Huawei P20 Lite en Nokia 7 Plus bewijzen dat. Smartphones met een prijskaartje dat ruim onder de 400 euro ligt maar die qua prestaties echt niet heel veel meer onderdoen voor de Galaxy S9 en iPhone 8 die meer dan het dubbele kosten. Het logische gevolg hiervan is dat Apple en Samsung de verkoopcijfers van de duurdere toestellen zien dalen. Samsung heeft al langer ook goedkopere smartphones – de A- en J-Series, maar Apple had alleen ooit de iPhone SE die overigens ook 500 euro kostte. De twee marktleiders moeten hoe dan ook de achtervolging inzetten als het gaat om het aanbieden van goede en betaalbare smartphones anders voorspel ik dat ze uiteindelijk het onderspit zullen delven. Ik zie daarnaast Samsung eerder en beter in staat om de Chinese opmars te kunnen stuiten of in ieder geval te volgen. Bij Apple ligt dat iets anders. De Amerikanen hebben vorig jaar, met de iPhone X, de grens van 1000 euro definitief overschreden. Ondanks de iets lagere verkoopaantallen heeft Apple de winst op de iPhones toch weer zien stijgen. Puur omdat de marge op die toestellen, die al niet gering was, nog verder gestegen is.

Valkuil voor de Chinezen: prijsverhogingen!
Er schuilt wel nog een ander gevaar voor de Chinese merken en Huawei lijkt al een eerste stap in de richting van die valkuil gemaakt te hebben. Toen de Mate 10 Pro uitkwam – oktober 2017 – bleek al dat ook Huawei smartphones van 800 euro en meer wil gaan verkopen. De komst van de P20 Pro met een prijskaartje van 899 euro bevestigde dat. Daarmee gaat Huawei dus Samsung en Apple achterna en dat is volgens mij geen slimme zet. De verkoopcijfers van de Mate 10 Pro en de P20 Pro logenstraffen die keuze ook. Hoewel de Chinese fabrikant geen details geeft blijkt uit diverse marktonderzoeken wel dat vooral de Mate 10 Lite en P20 Pro Lite (prijskaartjes rond de 300 euro) gezorgd hebben voor de forse stijging van Huawei’s smartphone verkopen. Laten we hopen dat Huawei zich dat ook blijft realiseren. En ik ben ook benieuwd hoe de relatieve nieuwe Europese speler Xiaomi zich gaat profileren. De Chinezen zijn gearriveerd! Ze hebben misschien wat rare namen, maar dat drukt de pret vooralsnog niet ;)