Nieuws
07 november 2015 - Ron Smeets

HTC kopieert nu ook al de (oude) commercials van Apple

De HTC One A9 lijkt heel erg veel op de iPhone 6(S). Daarover is de hele wereld het wel zo'n beetje eens. Al zeggen ze bij HTC zelf dat die iPhone toch vooral een kopie van de eerste HTC One modellen (M7/M8) is. Maar goed, de Taiwanese fabrikant gaat nu nog een stapje verder door ook een reclame van Apple 'na te maken'. Het gaat over de '1984' (de 'Big Brother' film naar het gelijknamige boek van George Orwell) reclame die Apple tijdens de Superbowl van, precies, 1984, uitzond ter introductie van de eerste Macintosh computer. Een classic waarin het toen nog kleine Apple duidelijk maakte dat ze niet van plan waren met de massa mee te lopen en zich de conformeren aan de geldende regels. Een revolutionaire reclame voor een revolutionair product.

HTC's nieuwste commercial voor de One A9 doet toch wel heel sterk denken aan die '1984' reclame van Apple. Gemoderniseerd natuurlijk, want we zijn inmdidels ruim 31 jaar verder. Echter, in het geval van de One A9 hebben we het hier natuurlijk niet over een revolutionair product maar een kopie van iets dat er al een tijdje is. In dat licht bezien is het dus eigenlijk niet zo gek dat de Taiwanezen ook voor de promotie ervoor kiezen om iets te kopieren... toch? Zo 'Different' en 'Brilliant' vind ik dat echter niet.

Het zal ongetwijfeld ook geen toeval zijn dat de rebelse 'meneer' die na ongeveer een halve minuut over een eettafel rent een 'doodschop' uitdeelt aan een schaal met appels.

Ter vergelijk staat hieronder de origineel '1984 commercial' waarmee Apple dus de Macintosh aankondigde.

Via (YouTube)

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.