Nieuws
09 november 2016 - Ron Smeets

Het einde voor BelCompany is in zicht Vodafone gaat de winkels sluiten of ombouwen tot Vodafone Shop

Dat het al een tijd niet echt goed gaat met de 'offline' retail bewijzen het faillissement van ketens als V&D, MS mode, Schoenenreus etc. al jaren. Ook in de telecom gaat het niet bepaald crescendo meer met de vele telefoonwinkels die ons landje enkele jaren geleden nog rijk was.

Vandaag valt het doek voor BelCompany. De winkelketen, die al enkele jaren in handen is van Vodafone, is weliswaar niet failliet, maar het moederbedrijf heeft besloten een aantal winkels te gaan sluiten en de rest om te bouwen tot Vodafone Shops. Daarmee verdwijnt de naam BelCompany binnen nu en vijf jaar dus uit het straatbeeld. Op dit moment zijn er nog 88 BelCompany winkels in Nederland. Het is nog niet bekend hoeveel daarvan exact omgebouwd gaan worden en hoeveel de deuren moeten sluiten.

Of dit ook negatieve gevolgen heeft voor de medewerkers van BelCompany is nog niet precies bekend, maar je kunt natuurlijk verwachten dat, als vestigingen gesloten worden, niet iedereen intern bij Vodafone herplaatst zal kunnen worden. De provider gaat daar vooralsnog echter wel van uit. Althans, ze spreken die verwachting hardop uit. Intussen wordt de ondernemingsraad ook al ingeschakeld om advies inzake de voorgenomen organisatiewijziging.

Officieel zegt Vodafone overigens dat de winkels van de provider en BelCompany steeds meer naar elkaar toe gegroeid zijn en dat daardoor de behoefte om beide formules naast elkaar te laten bestaan kleiner geworden is.

“Door te werken met twee winkelformules hebben we de afgelopen jaren met succes kunnen inspelen op verschillende klant behoeftes. We zien echter dat BelCompany- en Vodafone-winkels qua doelgroep steeds meer naar elkaar toe groeien. Daarom hebben we opnieuw naar onze retail strategie gekeken en besloten dat we verder willen met één Vodafone-winkelformule.”​​

Tsja, dat klinkt mooi, maar toen BelCompany nog zelfstandig was kon je er letterlijk, net als bij de Phone House of TeleCombinatie, álle toestellen en álle abonnementen aanschaffen. Eenmaal in handen van Vodafone mochten ze natuurlijk geen abonnementen van T-Mobile, KPN en andere concurrenten verkopen. Je hoeft geen bolleboos te zijn dat de gemiddelde BelCompany vestiging dan niet veel meer is dan een verlengstuk, of kopie, van een Vodafone Shop. Ok, misschien met een iets grotere keuze aan accessoires (hoesjes, headsets etc.)

Kortom, het verdwijnen van het BelCompany merk, en sommige winkels, is wat mij betreft geen al te grote verrassing meer.