Nieuws
15 mei 2019 - Luc Meijs

Helft consumenten niet bekend met spraakassistent Hello Google, Siri, Bixby … ?

Volgens onderzoek door OnePoll is anno 2019 de helft van de Nederlandse consumenten nog steeds niet bekend met een spraakassistent. Sterker nog: ze weten niet wat ze hiermee aan moeten. Spraakassistenten zijn al geruime tijd op smartphones te vinden, nu pas beginnen ze mondjesmaat in onze huishoudens door te dringen. Dit komt door producten als Google home. Leuk voor als je je spraakassistent wilt vragen om een mop, het nieuws of weersvoorspelling, maar weten we wat we nog meer met een slimme spraakassistent kunnen? Geavanceerde functies zoals je licht bedienen of je thermostaat instellen op afstand? Niet dus. Nog niet.
 
Hello ... it’s
 
Spraakassistenten kennen we al geruime tijd. Iedereen met een smartphone heeft er wel eens gebruik van gemaakt. Bewust of onbewust door bijvoorbeeld per ongeluk de dedicated knop voor de assistent op je smartphone in te drukken. Zo zijn Siri van Apple en Google van – tja - Google bekende slimme assistenten die nogal eens gebruikt worden in onze dagelijkse smartphone routine. Ook Bixby (Samsung) en Cortana (Windows) hebben deze markt betreden maar zijn nooit zo populair geworden als hun meer volwassen tegenstanders. Maar wat is er nu allemaal mogelijk met zo’n slimme assistent behalve vragen naar het nieuws, het weer en hoe het verkeer op weg naar je werk is?
 

Volgens onderzoek van Riechelt Elektronik blijkt dat meer dan de helft (57%) van de ondervraagden geen idee heeft hoe een spraakassistent in het dagelijks leven gebruikt kan worden. Daardoor denken ze niet er snel eentje nodig te hebben, laat staan er een aan te schaffen. Dat doet denken aan diverse onderzoeken eind jaren ’90 vorige eeuw, waarin veel mensen aangaven nooit een mobiele telefoon nodig te zullen hebben. Dat pakte toch anders uit. In andere landen is het bezwaar tegen het aanschaffen van een spraakassistent niet de onbekendheid, maar voornamelijk de veiligheid. In Engeland vreest namelijk 56% van de ondervraagde consumenten dat ze bespioneerd of gehackt worden.
 
Geavanceerd of te geavanceerd?
 
Spraakassistenten kunnen veel meer dan simpelweg een paar dingetjes uitzoeken, in veel gevallen maken ze je leven een stuk eenvoudiger. De helft van de ondervraagden in het onderzoek geeft aan dat ze de assistent vooral gebruiken om dingen op te zoeken op het internet en 36% luistert er voornamelijk muziek mee. De iets ‘geavanceerdere’ opties zoals het al dan niet automatisch bedienen van de verlichting en thermostaat of het boodschappen doen, worden slechts door 12 á 13% gebruikt. Het grootste deel gebruikt een slimme assistent via zijn/haar smartphone. Consumenten blijken niet alleen slecht op de hoogte te zijn van de opties die een spraakassistent biedt, ze zijn ook vaak niet tevreden over de kwaliteit van de technologie. Bijna de helft van de ondervraagden zegt dat hun spraakassistent de opdrachten niet begrijpt of dat het apparaat niet slim genoeg is (32%). Het verbeteren van de spraakherkenning is een wens die bij veel consumenten hoog op de verlanglijst staat (65%). Consumenten zien ook graag een uitbreiding van de toepassingen van de spraakassistent. 35% van de gebruikers vindt het prettig wanneer de spraakassistent menselijke emoties herkent, begrijpt en hierop reageert. 27% van de gebruikers krijgt graag hulp bij het doen van aankopen, een automatische check van de winkelvoorraad bijvoorbeeld.
 

Er zijn dus veel meer mogelijkheden met je spraakassistent. Zelf ben ik er laatst pas achter gekomen dat mijn Google wekker gekoppeld kan worden met de spraakassistent. ‘S morgens na het uitzetten van de wekker voorziet Google mij van belangrijke informatie die ik in mijn agenda heb staan. Bijvoorbeeld of het druk op de weg naar mijn werk is en wat het weer vandaag is en wordt. Zo kun je de slimme assistent ook koppelen aan slimme verlichting of je thermostaat die dan prompt aanspringen zodra je in bereik komt van je thuis WiFi netwerk. Wel moet er nog flink wat gesleuteld worden aan de spraakherkenning (in verschillende talen) en zeker een uitbreiding van functionaliteit bij huishoudelijke apparatuur. Onderzoek zoals dat van Riechelt wil bedrijven bewust maken van de lange weg die nog te gaan is met spraakassistenten, zowel in het voorlichten van de consumenten als in het tegemoet komen aan de wensen van verbetering en uitbreiding.