Nieuws
10 september 2005 - Ron Smeets

GSM's in vliegtuigen verhogen crashkans

Al geruime tijd soebatten de telecom- en luchtvaartindustrie samen met overheden over het wel of niet toestaan van het gebruik van GSM's tijdens vluchten.

Sommige landen en luchtvaartmaatschappijen zijn al voorbereidingen aan het treffen om mobiel bellen mogelijk te maken, vooruitlopend op een goede afloop van de discussie over het opheffen van het formeel nog geldende verbod op mobiele communicatie tijdens vluchten.

Het ziet er nu naar uit dat die investeringen wel eens voor niets zouden kunnen zijn geweest. De Scotsman meldt dat nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat het gebruik van mobiele devices tijdens vluchten kan leiden tot storingen in, en zelfs uitval van, bepaalde systemen in vliegtuigen.

Hoewel men het gebruik van GSM's nog nooit als oorzaak voor een vliegtuigcrash heeft kunnen aanwijzen, blijkt uit een Amerikaans onderzoek wel dat de afgelopen periode 86 storingen in vliegtuigsystemen zijn opgetreden die terug te leiden waren naar het gebruik van mobiele communicatiemiddelen.

Ook in Engeland heeft een vergelijkbaar onderzoek gelopen en ook daar heeft men problemen gevonden die veroorzaakt werden door het gebruik van o.a. mobiele telefoons.

De storingen liepen uiteen van het uitvallen van (delen) van de toestel besturing tot en met navigatie problemen.

Er gaan dan nu ook steeds meer stemmen op om ervoor te zorgen dat het wereldwijde verbod op het gebruik van GSM's en andere mobiele communicatiemiddelen tijdens vluchten in stand te houden en waar mogelijk te verscherpen.

Zoals reeds eerder gemeld is een GSM nog nooit als definitieve oorzaak van een vliegtuigongeluk aangewezen, maar onderzoek naar een crash iin Nieuw Zeeland in 2003 wees destijds wel uit dat er in de laatste 3 minuten voor het fatale ongeluk gebeld werd met de GSM van de piloot. De verbinding werd verbroken op het moment van neerstortten.

Men heeft nooit kunnen bewijzen dat de piloot ook zelf degene was die beldde en de onderzoekers concludeerden dat de mogelijkheid bestond dat het mobiele telefoongesprek zou hebben kunnen bijdragen aan foutieve signalen in de cockpit met de crash tot gevolg, maar daarvoor was geen sluitend bewijs te vinden.

Wij willen graag weten wat de mening is van onze lezers. De poll van deze week (linksonder op deze pagina) stelt dan ook de vraag of u vindt dat mobiele communicatie verboden moet blijven in vliegtiuigen.

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.