Nieuws
21 september 2011 - Ron Smeets

Grote storing treft klanten Hollandsnieuwe (Vodafone MVNO)

Sinds gisterenmiddag, rond 15u30, konden klanten van Hollandsnieuwe, een MVNO van Vodafone, niet meer bellen, sms'en of mobiel internetten.

Het probleem, zo bleek al snel, lag bij de aanmelding van mobiele telefoons (de SIM kaarten) op het netwerk. Het zogenaade Home Location System, dat ervoor moet zorgen dat SIM kaarten toegang tot het mobiele netwerk krijgen, werkte door een storing niet.

Inmiddels, woensdag ochtend, zouden de problemen verholpen moeten zijn. De storing zelf was gisteravond, kort voor middernacht, al verholpen, maar door zogenaamde 'file-problemen' waarbij te veel mobiele toestellen tegelijk toegang willen krijgen, heeft het nog een uur of tien geduurd voordat de storing helemaal verholpen was. GSM Helpdesk, ook een klant van Hollandsnieuwe ;-)) heeft het complete verloop van de storing de afgelopen uren gedocumenteerd.

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.