Nieuws
06 december 2017 - Ron Smeets

Grootste ergernis van appende bestuurders? Appende bestuurders! Iets met een pot, een ketel, verwijten en zwart zien...

De afgelopen weken is het smartphone gebruik in het verkeer, achter het stuur of op de fiets, volop in het nieuws en dus duiken om de haverklap ‘nieuwe’ onderzoeken op die allemaal hetzelfde lijken te concluderen. We vinden het wel gevaarlijk, maar we doen het toch (bijna) allemaal wel eens. In dat kader is de uitkomst van een onderzoek naar de grootste ergernissen in het verkeer toch wel bijzonder, en ook weer niet. Uhm, dat vergt enige uitleg.

Smartphone gebruik in verkeer grootste ergernis medeweggebruikers
Ja, je leest het goed. Uit een onderzoek van Team Vier, in opdracht van een parkeerapp (EasyPark), blijkt dat 60% van de consumenten zich in het verkeer het meest ergert aan medeweggebruikers die tijdens het rijden met hun telefoon bezig zijn. Dat is op zich niet zo’n vreemde uitkomst. Echter, een onderzoek in opdracht van de NOS legt bloot dat 62% van de ondervraagde automobilisten aangeeft wel eens zijn of haar smartphone te gebruiken tijdens het rijden. Nu ben ik geen statistiek rekenwonder, maar tenzij beide onderzochte representatieve groepen, of toch op z’n minst één van die twee, niet representatief was, dan moet er een overlappende groep van verkeersdeelnemers zijn die zich ergeren aan appende bestuurders maar dat zelf ook doen.

We weten dat het gevaarlijk en verboden is, maar doen het toch
Zoals ik al schreef, heel erg bijzonder is deze op het oog tegenstrijdige uitkomst nu ook weer niet. Het feit wat wij weten dat iets gevaarlijk en verboden is, is geen garantie dat we dat om die reden dan ook niet meer doen. Kijk naar alcohol in het verkeer. Ik ben er van overtuigd dat 100% van alle weggebruikers dat niet vinden kunnen en dat ze zich storen aan medeweggebruikers die wel met een glaasje teveel op achter het stuur kruipen. Toch worden bij iedere alcoholcontrole nog altijd ‘bezopen bestuurders’ gepakt. Dat zal met smartphone gebruik in het verkeer niet anders worden. De maatschappelijke discussie is op gang gebracht, de wet wordt aangepast en steeds meer Nederlanders zullen het gedrag veroordelen. Maar… er zullen, ook over enkele jaren. altijd automobilisten blijven die bekeurd worden, en straks misschien zelfs in de cel belanden, wegens het appen, of ander smartphone gebruik, achter het stuur.

Het gebruik van een carkit wordt geacht veiliger te zijn, maar je kunt ook overdrijven, zoals deze Chinese taxichauffeur ;)

Handsfree is ook geen oplossing meer
Enkele jaren geleden werd vooral gehamerd op handsfree bellen, via een headset of carkit. Echter, we bellen lang niet meer zo vaak en handsfree een appje sturen kan dankzij stembesturing wel, maar het leidt nog altijd veel te veel af van de taak waar je eigenlijk fulltime mee bezig moet zijn: een voertuig veilig door het verkeer loodsen. Daarom willen de overheid, ANWB en VVN nu naar een situatie waarin de smartphone achter het stuur helemaal niet meer gebruikt wordt, of beter nog, kan worden. Persoonlijk denk ik dat dat laatste nog wel even kan gaan duren. Alle oplossingen die nu voor handen zijn om je smartphone (tijdelijk) uit te schakelen wanneer je aan het verkeer gaat deelnemen moeten door de eigenaar van het toestel zelf geactiveerd worden. Die gaan dus uit van het gezonde verstand van de bestuurder en de vrije wil om veilig het verkeer in te duiken.

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.