Wearables
17 juni 2016 - Ron Smeets

Glazen bol: Wearable markt groeit de komende vier jaar gestaag door

De analisten van IDC hebben hun glazen bol weer eens gebruikt. Dit keer voorspellen ze dat de Wearable markt de komende vier jaar gestaag zal blijven groeien. Een echt explosieve groei blijft, als we de voorspellingen van IDC mogen geloven, dus uit.

Voor dit jaar verwachten ze dat er bijna 102 miljoen smartwatches, fitness bandjes VR headsets en andere slimme draagbare gadgets over de toonbanken zullen gaan. De komende vier jaar zal dat aantal naar verwachting elk jaar met zo'n 25 tot 30 miljoen stijgen tot ruim 213 miljoen in 2020.

Het leeuwendeel van de wearables dat dit jaar verkocht zal worden, zo'n 51%, zijn pols (fitness) bandjes. Het marktaandeel van smartwatches komt in 2016 uit op 41%. In 2020 is 52% van alle verkochte wearables een smartwatch en daalt het aandeel van de polsbandjes naar ruim 28%, aldus de voorspellingen van IDC.

Opvallend is de verwachte groei van zogenaamde smart clothing. Dit jaar nog goed voor amper 2.2% van alle verkochte wearables. In 2020 stijgt dat naar 7.3%. De tijd zal leren in hoeverre die voorspellingen uitkomen, maar tussentijds zullen de analisten hun glazen bol ongetwijfeld nog vaker raadplegen en de verwachtingen, indien noodzakelijk, bijstellen.

Meer informatie over de Wearable voorspellingen van IDC vind je hier.

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.