Wearables
02 april 2015 - Ron Smeets

Glazen Bol: 1 miljoen Apple horloges in eerste weekend Analisten voorspellen 300.000 pre-orders tussen 10 april en start verkoop

Over een goede week, op 10 april, start in de eerste landen de voorverkoop van de Apple Watch. Nederland en België zijn dan overigens nog niet aan de beurt. Diverse analisten wagen zich inmiddels aan het voorspellen van het aantal slimme horloges dat Apple in het eerste verkoopweekend, startend op 24 april, zal verkopen.

Piper Jaffray analist Gene Munster verwacht dat Apple in de eerste 24 uur na de start van de pre-order periode (10 april) zo'n 300.000 bestellingen voor de Watch gaat ontvangen. In het eerste weekend van de verkoop verwacht hij dat 1 miljoen slimme Apple horloges over de toonbanken gaan. Daarbij doet hij overigens geen uitspraken over welke Apple Watch het meest verkocht zal worden. Of, beter gezegd, hoeveel klanten zich voor een 'Edition' exemplaar, met een prijskaartje dat tussen de 10.000 en 17.000 dollar ligt, melden ;)

De verschillende analisten zijn het bepaald niet eens over het aantal Apple Watches dat dit jaar in totaal verkocht gaat worden. De een roept 8 miljoen, de ander 14 miljoen en de meest optimistische voorspeller heeft het zelfs over meer dan 20 miljoen exemplaren. Wie uiteindelijk het dichtst bij de waarheid zal zitten? Dat hangt ook af van de snelheid waarmee Apple de Watch naar andere landen brengt.

Deze voorspellers hebben duidelijk allemaal een andere Glazen Bol, maar het blijft natuurlijk ook een beetje koffiedik kijken, dat voorspellen :) Maar de voorspelling dat Apple dit jaar de best verkopende smartwatch op de markt zal brengen is er eentje die je zonder veel risico kunt uiten.

Nog los van het feit dat vrijwel alle (nieuwe) Apple producten goed scoren speelt ook mee dat sommige concurrenten (lees: Samsung) hun slimme horloges vooral nog weggeven als kado bij de aanschaf van andere producten (TV's, smartphones en tablets bijvoorbeeld). Dat kun je nauwelijks 'verkopen' noemen, hoewel de aantallen wel meewegen.

Via

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.