Nieuws
16 januari 2019 - Luc Meijs

Geen winstalarm bij het Chinese OnePlus Ook groot aantal andere Chinese smartphonefabrikanten groeit fors

Zowel Apple als Samsung gaven recentelijk een winstalarm af. Dit komt volgens de fabrikanten door de slinkende economische groei in China sinds het tweede kwartaal van 2017. Het onderzoeksbureau IDC schat de daling over het afgelopen jaar op 8.8% en een Chinees onderzoekinstituut vreest zelfs een krimp van 15.5%. Waar deze slinkende markt blijkbaar funest is voor giganten als Apple en Samsung, weten andere smartphonemakers zoals Oppo, Vivo, Xiaomi en OnePlus flink te groeien door marktaandeel af te pakken van de veel duurdere iPhone’s van Apple of de Galaxy flagships van Samsung.
 

Externe factoren als oorzaak?
 
Topman van Apple, Tim Cook, noemt naast afgenomen economische groei in China de handelsoorlog tussen China en VS als reden voor de dalende verkoopcijfers van het bedrijf. Volgens platform Netizens (de “bewoners van het internet van de  Volksrepubliek China”) ligt de reden voor dit alles niet bij deze externe factoren. Quotes als: “Er zijn niet zoveel idioten als we ooit dachten. Blijkbaar kopen mensen geen telefoons die meer dan US $ 1.400 kosten" en "Zonder een grote technologische doorbraak zijn iPhone-prijzen alleen maar aanzienlijk gestegen. Denk je dat we dom zijn?” spreken boekdelen op dit Twitterachtig platform met tientallen miljoenen gebruikers. De prijs van met name iPhones is enorm gestegen door de jaren heen. Waar ooit de iPhone 5 in 2012 met een prijs van $650 USD begon, kost de iPhone XS max nu (vanaf) $1099. Warren Buffet, het “orakel van Omaha” en aandeelhouder bij Apple, verdedigt de oplopende iPhone prijzen. Hij noemde de iPhone ‘’enorm ondergewaardeerd’’, omdat het product veel meer waard is dan het prijskaartje dat de fabrikant eraan hangt. Bovendien zou deze multimiljardair zijn iPhone verkiezen boven zijn vliegtuig, dat hem grofweg een miljoen dollar per jaar kost.
 

OnePlus profiteert van verlies Apple
 
In de afgelopen jaren werd het marktaandeel van Apple in China al op de proef gesteld door veel Chinese Android-toestellen. Volgens Counterpoint waren de top 5 telefoonfabrikanten in het derde kwartaal van 2018 allemaal binnenlandse Android-merken.
 

Binnen de slinkende Chinese markt weet smartphonemaker OnePlus vooral te groeien door een beter prijsbeleid. Prijzen van de Chinese high-end modellen liggen ongeveer de helft lager dan die van Apple of Samsung. Volgens telecom-analist Wang Xi van IDC, zijn de binnenlandse producten veel beter aan te passen aan de Chinese markt dan de toestellen van Samsung en Apple. Hiermee hebben nationale merken op de eigen binnenlandse markt een voorsprong op toestellen vanuit het buitenland. Maar ook op de niet-interne markt groeien de Chinezen. De omzet van de Chinese fabrikant OnePlus buiten de Chinese markt om bedroeg maar liefst 70%. Hoe en waarom juist OnePlus het goed doet in het buitenland is een strategisch geheim. Volgens de oprichter van OnePlus, Carl Pei, merkt het Chinese bedrijf juist niks aan de veranderde houding van buitenlandse consumenten ten aanzien van Chinese producten. Ook het Chinees-Amerikaanse handelsconflict lijkt aan deze kant van de wereld weinig invloed te hebben. OnePlus werkt immers nauw samen met bedrijven zoals het Amerikaanse Qualcomm voor hun chips.
 
Ook in andere belangrijke markten zien we vergelijkbare ontwikkelingen (met soms wat eigen elementen). In India bijvoorbeeld wordt belasting geheven op buitenlandse smartphones. Toch zit dit OnePlus niet in de weg volgens oprichter Pei, het bedrijf heeft hier vooralsnog een marktaandeel van 37%. Bij Apple is dit een ander verhaal, recent heeft de fabrikant dan ook aangekondigd een fabriek in India te plaatsen om zo de importbelasting te omzeilen. Of dat zal helpen zal de tijd leren, vooralsnog gaat het veel Chinese fabrikanten ook hier voor de wind ten koste van enkele oude giganten.