Nieuws
26 maart 2013 - Ron Smeets

Geen Samsung schermen meer voor Apple gadgets?

Apple gebruikt al sinds langere tijd meerdere leveranciers voor de schermen van hun gadgets (waaronder de iPhone, iPad en iPad Mini). Jarenlang was Samsung de 'hofleverancier' van iPhone en iPad displays. Dat was dus al aan het veranderen met de komst van nieuwe leveranciers als LG Display, AU Optronics en Japan Display. Dat ging overigens niet helemaal probleemloos. Zowel LG Display als AU Optronics hadden aanvankelijk problemen met het leveren van voldoende schermen die aan de kwaliteitseisen van Apple voldeden.

In de Koreaanse media wordt nu volop gespeculeerd dat het definitieve einde voor Samsung Display als leverancier van Apple in zicht is. De Amerikaanse fabrikant heeft namelijk nog geen 'offerte' (Request for Quotation) aangevraagd bij Samsung Display.

De reden dat Apple Samsung Display hoogstwaarschijnlijk helemaal aan de kant zal schuiven is ook al meerdere keren genoemd de afgelopen anderhalf jaar. Volgens insiders heeft het alles te maken met de slepende (patent en copy-paste) ruzie tussen beide gadget giganten. Er lopen al jaren tientallen rechtzaken en juridische procedures waarbij wel duidelijk is dat Samsung en Apple twee concurrenten geworden zijn die elkaar het licht in de ogen nauwelijks gunnen. Die ruzies leiden er nu dus ook toe dat Samsung Apple als klant voor haar onderdelendivisie gaat verliezen.

Recentelijk (in 2012) leverde Samsung nog 800.000 schermen voor de grote (9.7 inch) iPads. LG mocht er toen al twee miljoen leveren en ook AU Optronics levert momenteel al meer iPad (Mini) displays dan Samsung. Verwacht wordt nu dat Samsung dit jaar geen nieuwe orders voor de levering van schermen aan Apple zal ontvangen.

Opvallend is verder ook nog de constattering van analisten dat Samsung ook een (klein) aandeel van 3% heeft in LG Display, maar men verwacht dat dit geen gevolgen zal hebben voor de orders die Apple bij LG Display plaatst.

Via

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.