Nieuws
29 mei 2019 - Luc Meijs

Geen innovatie = minder verkoop Vraag naar smartphones neemt fors af

Volgens een recent onderzoek van Gartner is de wereldwijde vraag naar smartphones in het eerste kwartaal van dit jaar afgenomen met 2.7%. In totaal gingen er 373 miljoen smartphones over de toonbank. Hoewel een aantal fabrikanten jaar op jaar weer een daling tegemoet ziet, is er ook een stijging bij een aantal welbekende smartphonefabrikanten te zien. In een eerder artikel lieten we al zien welke smartphone modellen het meest verkocht werden op de internationale markt en in China. Hieruit konden we concluderen dat er een aantal veranderingen op komst waren gezien er sinds dit onderzoek (afgelopen jaar) een aantal fabrikanten flink hun best hebben gedaan om meer toestellen aan de consument te brengen.
 
Huawei ziet de eindstreep bijna
 
Hoewel de Chinese smartphone gigant Huawei niet aanwezig is op de Amerikaanse markt vanwege (momenteel) sancties, behouden ze toch hun nummer 2 ranking. Met een marktaandeel van 15.7% en een totale groei van 44.5% heeft de Chinese fabrikant in totaal 58.4 miljoen smartphones verkocht in Q1 2019. Zeer indrukwekkende cijfers en gezien het totaalplaatje, ook meteen de enige fabrikant die een daadwerkelijke groei laat zien. De nog steeds nummer 1 van de wereld behoudt zijn positie ook maar net. Samsung heeft met een marktaandeel van 19.2% en in totaal 71.6 miljoen verkochte smartphones nog steeds de top positie op de wereldmarkt. Apple blijft vooralsnog op positie 3 met een marktaandeel van 11.9% en in totaal 44.5 miljoen verkochte smartphones. Wat bij de Amerikaanse fabrikant opvalt, is de intense daling in het aantal verkochte iPhones, in Q1 2018 waren dit nog 54 miljoen en in Q1 2019 daalde dit aantal met bijna 10 miljoen exemplaren tot 44.5 miljoen.
 

Samsung en Apple zien elk jaar weer flinke dalingen in het aantal verkochte smartphones. Volgens senior director bij Garnter Anshul Gupta, is de impact van de recent gereleasde flagship smartphones zoals de S10 van Samsung gelimiteerd door de agressieve marketing en competitie door Chinese fabrikanten. Voor de Koreaanse fabrikant viel de daling nog mee doordat deze hun mid tier segment flink hebben aangepakt met een vernieuwing van de A en J series plus de volledig nieuwe M serie. Bij Apple zit het probleem volgens de analist bij een enkele zeer duidelijke factor: (gebrek aan) innovatie. Elk jaar weer ziet de Amerikaanse fabrikant een daling tegemoet van rond de 17%. En hoewel Apple met flinke kortingen stunt, in sommige landen blijkt dit niet genoeg om hun groei te herstellen. Volgens Gupta zit het probleem in de geringe innovativiteit van Apple devices, consumenten met een iPhone zien vaak geen reden voor een upgrade vanwege prijs en technische specificatie vergelijking met hun huidige model.
 

Op plaats 4 in deze lijst staat het Chinese Oppo met een marktaandeel van 7.9% en in totaal 29.6 miljoen verkochte smartphones. Wel grappig is de strijd om plaats 5 in deze lijst. Xiaomi en Vivo lijken wel nek aan nek te gaan in deze race om toch net naast het podium te grijpen. In Q1 2019 verkocht Vivo 27.4 miljoen smartphones en Xiaomi verkocht er 27.2 miljoen, wellicht hebben alle uitschuifbare/slider toestellen van Vivo hier bijgedragen om toch te winnen. De opkomst van deze fabrikanten wordt vooralsnog tegengehouden door hun eigen keuzes qua verkoopterritorium. Volgens Gupta kunnen deze fabrikanten veel meer smartphones verkopen als ze hun markt uitbreiden naar opkomende markten in Azië en de Stille Oceaan.
 
Conclusie
 
Volgens Gartner is het allemaal vrij duidelijk: innovatie is de “key to succes”. En een gebrek aan innovatie is wat de consument de laatste tijd ervaart, waardoor de vraag naar smartphones logischerwijs afneemt. Huawei is de enige in deze lijst waar het zichtbaar goed mee ging in Q1 dit jaar. Op de Chinese en Europese markt groeide hun aantallen met maar liefst 33% en 69%. Blijkbaar heeft Huawei de smaak te pakken en sluit de consument zich hierbij aan. Laten we nu maar hopen dat het hele sanctie verhaal rondom de VS en China met een sisser afloopt. Als er een gezonde competitie op de smartphonemarkt heerst, dan profiteren wij als consumenten het er meest van. Innovation through collaboration.
 
Bron: Gartner