Social Media
02 december 2014 - Ron Smeets

Feliciteren? Dat doe je tegenwoordig met je smartphone Een jarige jop persoonlijk kussen en de hand schudden wordt steeds zeldzamer

Dat de smartphone een steeds grotere invloed krijgt in ons dagelijkse, sociale, leven is geen nieuws meer. Sterker nog, voor steeds meer mensen speelt het leeuwendeel van het sociale leven zich af op schermpjes van 4 tot 6 inch waar men een groot deel van de dag gebogen naar tuurt of ze misschien een facebook-, google plus-, twittier-, pinterest- of instagram update gemist hebben. En zijn die er even niet, dan worden de chats in WhatsApp, Viber of Messenger levendig gehouden. Ik zeg niet dat dit een bijzonder slechte ontwikkeling is, maar persoonlijk contact moeet toch ook een belangrijke factor in het sociale en dagelijkse leven van de gemiddelde mens blijven. Helaas tonen steeds meer onderzoeken aan dat de invloed en het gebruik van de smartphone en tablet nog altijd groeien en steeds meer sociale taken overnemen.

Neem bijvoorbeeld het feliciteren van een jarige vriend, familielid of collega. GSM Helpdesk heeft zo'n 1700 Nederlanders van 12 tot 80 jaar gevraagd naar hun huidige felicitatie gewoontes. Wat blijkt; nog maar 9% van de ondervraagden gaan daadwerkelijk even persoonlijk langs om iemand te feliciteren. Bijna een kwart stuurt een WhatsApp'je en 18% stuurt zijn of haar gelukwensen in een Facebook bericht. Het op één na persoonlijkste contact, bellen, wordt nog door 36% van de Nederlanders gebruikt om iemand te feliciteren. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat het leeuwendeel van de bellers 65 plussers zijn.

Er werden ook nog andere sociale verplichtingen onder de loep genomen. Zo blijkt dat het beeindigen van een relatie in de meeste gevallen (gelukkig) nog altijd middels persoonlijk conctact gebeurt; langsgaan (80%) of bellen (15%). WhatsApp is daar wel een goede derde optie voor, maar slechts in 3% van de gevallen. 

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.