Wearables
26 januari 2015 - Ron Smeets

Een wearable die herseninfarcten kan voorspellen EDSAP spoort bloedpropjes op door middel van hersengolven

Wearables zijn hot, maar veel meer dan een verlengstuk van je smartphone en wat handige fitness functies komen ze eigenlijk nog niet. Terwijl de halve wereld met smart wacht op de Apple Watch zijn fabrikanten als Samsung, LG, Sony en Motorola al een tijdje druk bezig met het promoten van vooral smartwatches en -bands. De Koreaanse marktleider doet dat met name door er veel weg te geven, 'gratis' bij een nieuwe smartphone, phablet, tablet of TV.

Maar bij Samsung werken ze ook aan nieuwe, innovatieve, wearables; vooral bedoeld voor de medische sector. Neem bijvoorbeeld de EDSAP. Dat staat voor Early Detection Sensor & Algorithm Package. Uhmmm... EDSAP dus. Dit is een wearable die met behulp van een smartphone app via hersengolven bloedpropjes kan opsporen. Die kleine stolsels veroorzaken vaak een herseninfarct of tia en worden meestal pas ontdekt als het al te laat is. Met behulp van EDSAP kan dat voorkomen worden. Op het moment dat een bloedpropje ontdekt wordt krijgt de drager via de smartphone app een melding met het advies om een doktor te raadplegen.

Behalve dat het nog een prototype is denk ik ook niet dat we over enkele maanden of jaren allemaal met een EDSAP rondlopen, maar dit kan natuurlijk wel uitgroeien tot een makkelijke, en relatief goedkope, tool voor huisartsen zodat ze patiënten regelmatig kunnen controleren.

Het grote voordeel van EDSAP vergeleken met bestaande scanners het gebruiksgemak. Niet alleen omdat het letterlijk een draagbaar apparaatje is, maar ook omdat hij binnen een minuut al een diagnose kan stellen. Het apparaat is ontwikkeld door Samsung's zogenaamde Creativity Lab dat bestaat uit een vijftal 'knappe uitvinderskoppen' van de Koreaanse fabrikant, Zij kregen als opdracht om nieuwe, innovatieve, oplossingen, apparaten en/of toepassingen te bedenken. De

Bron

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.