Nieuws
15 oktober 2016 - Ron Smeets

Driekwart van de Amerikaanse tieners aan de iPhone Onderzoek werd wel gedaan onder gezinnen met een 'boven-modaal' inkomen

Uit de halfjaarlijkse enquete naar het smartphone gebruik en -wensen van Amerikaanse tieners blijkt dat de belangstelling, en 'liefde' voor de iPhone onder die doelgroep nog altijd groeiende is.

Van de 10.000, gemiddeld 16 jarige, tieners zegt 79% dat hun volgende smartphone een iPhone wordt; 4% meer dan zes maanden geleden. Tja, kids, die kiezen vaker voor iets dat ze net niet kunnen betalen omdat het nu eenmaal hot en hip is. Toch ligt het volgens het onderzoek in de VS iets anders. Van de ondervraagden heeft 74% er op dit moment namelijk al een iPhone. Een half jaar geleden lag dat percentage precies 5% lager.

Het lijkt er dus op dat Apple, en niet Samsung, de Amerikaanse jeugd heeft. Echter, waar duidelijk ook rekening mee gehouden moet worden is het feit dat het onderzoek gedaan is onder tieners waarvan het gemiddelde gezinsinkomen op 68.000 dollar lag. Niet bepaald de laagste financiële klasse en ruim anderhalf keer het modale inkomen.

Dus om nu te zeggen dat Apple binnen enkele jaren afstevent op een marktaandeel van meer dan 70% en Android in de VS achter zich laat is wat erg voorbarig. Nog los van het feit dat tieners van het een op andere moment van mening, en voorkeur, kunnen veranderen. Vraag dat maar aan BlackBerry en Hyves.

De afgelopen jaren ging het marktaandeel van Apple (iOS) van 40 naar 44%. Het stijgt dus nog wel in de VS. Android's marktaandeel ligt daar al ruim vier jaar 'vast' tussen de 52 en 53%.

Het onderzoek van Piper Jaffray ging overigens niet alleen over smartphones en gadgets. In totaal werden zo'n 140.000 tieners ondervraagd over vanalles en nogwat. Van gadgets en mode tot persoonlijke verzorging en voeding.

Via - Foto: JackF - Fotolia

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.