Nieuws
18 december 2009 - Ron Smeets

BlackBerry gaat als een speer

Jarenlang stond de BlackBerry vooral bekend als de zakelijke email telefoon. Dat kwam natuurlijk vooral vanwege het feit dat bedenker en producent RIM zich met de BlackBerry helemaal op het zakelijke segment van de mobiele markt richtte.

Zo'n twee jaar geleden begon RIM echter, met de komst van modellen als de Pearl, Curve, Storm en Bold, met een poging om het toestel en de service ook onder de 'gewone consument' (voor zover die bestaat) populair te maken. En zoals de cijfers en nu voor staan lijkt de Canadese fabrikant de juiste strategie gekozen te hebben.

De meest recente kwartaalcijfers (Q3 2009) tonen namelijk aan dat RIM in drie maanden nog nooit zoveel toestellen heeft verkocht en omzet gemaakt heeft dan nu. Voor het eerst werden er meer dan tien miljoen BlackBerry's verkocht en de omzet bedroeg 3.92 miljard dollar. De winst steeg, vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden, met 41%.

Opvallend is vooral dat maar liefst 80% van de nieuwe BlackBerry gebruikers het toestel privé aanschaften.  Daarmee lijkt RIM, zoals gezegd, in haar opzet om de toestellen en service ook populair te maken bij de 'gewone consument', aardig te slagen.

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.