Entertainment
07 maart 2006 - Ron Smeets

Bellen in de auto gaat ten koste van radio luisteren

Als we de uitkomst van een kijk- en luistercijfers onderzoek mogen geloven, dan verliezen radiostations de afgelopen jaren een deel van hun 'autopubliek' omdat bestuurders en passagiers steeds meer bellen in de auto in plaats van naar de radio te luisteren.

Had een gemiddelde autorijder in 2003 nog zo'n 32 minuten de radio aan staan, afgelopen jaar was dat al teruggelopen tot 26 minuten.

Daarentegen belde de gemiddelde bestuurder in 2003 zo'n 10minuten en 45 seconden tijdens het autorijden, terwijl dat in 2005 al was opgelopen tot 13 minuut en 49 seconden.

Bridge Ratings, dat het onderzoek uitvoerde, concludeert naar aanleiding hiervan dus dat een deel van de lagere luistercijfers wordt veroorzaakt door het veranderde belgedrag van automobilisten.



Gerelateerde links:
Handsfree bellen, maar dan anders
Fiat en Microsoft denken ook aan verkeersveiligheid
VS wil verbod op GSM in auto voor tieners
Handsfree bellen in verkeer niet veiliger
Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.