Nieuws
05 november 2005 - Ron Smeets

Barcode's bij kunst in de museumnacht

Bezoekers van de Museumnacht zal het ongetwijfeld opvallen dat onder sommige kunstwerken barcode's geplaatst zijn.

Als je met je camphone een foto van een van die barcode's maakt en die naar het er tevens bij vermelde email-adres stuurt, dan ontvang je kort daarna op je GSM een SMS met daarin een URL naar de mobiele website van het museum waar extra info over het kunstwerk te vinden is.

Het Amsterdams Historisch Museum heeft deze service samen met KPN opgezet en wil bekijken of men op deze manier ook jongere bezoekers kan aanspreken en interesseren voor de kunstwereld.

Overigens is de dienst niet helemaal gratis. De bezoeker die een barcode fotografeert en mailt betaalt zelf de kosten voor het versturen van het bericht en voor de mobiele internetverbinging als men besluit de extra informatie te willen raadplegen.

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.