Nieuws
09 juni 2016 - Ron Smeets

Apple gaat de App Store winstgevender maken voor ontwikkelaars App abonnementen leveren na het eerste jaar meer omzet op

Aanstaande maandag start de jaarlijkse Developer Conference van Apple, WWDC. In een interview met The Verge heeft Apple's marketing bobo Phil Schiller alvast een nieuwtje wereldkundig gemaakt. Ontwikkelaars die apps aanbieden waarvoor je jaarlijks een abonnementsprijs betaalt krijgen straks meer omzet wanneer het abonnement na een jaar verlengd wordt. Op dit moment gaat 70% van de opbrengst van een app naar de maker en 30% naar Apple. Straks wordt dat, vanaf het tweede jaar, 85 /15. Bovendien gaat Apple deze optie aanbieden aan alle ontwikkelaars; ook die van games.

Het moge duidelijk zijn dat veel ontwikkelaars in hun sas zullen zijn met deze verandering die hen, als het een succes wordt, meer geld gaat opleveren. Uiteraard hoopt Apple ook dat deze gunstigere omzetverdeling ook meer, en kwalitatief, nog betere apps naar de App Store trekt. Nadeel is wel dat deze veranderingen ertoe kunnen leiden dat we relatief meer voor onze apps moeten gaan betalen. Ik denk dan vooral aan games. Veel spellen kosten nu tussen de 1 en 10 euro eenmalig. Het is goed mogelijk dat je straks de eerste keer iets minder betaalt, maar vervolgens wel ieder jaar een of meerdere euro's moet neertellen om de app of game te kunnen blijven gebruiken.

Een andere verandering die Apple door gaat voeren in haar App Store is de introductie van gesponsorde zoekresultaten. Ontwikkelaars kunnen zo, net als bij Google, betalen om hun app bij bepaalde zoekresultaten bovenaan de lijst te laten verschijnen. Apple heeft dat tot nu toe altijd geweigerd maar volgens Schiller hebben ze nu een oplossing gevonden met eerlijke tarieven en opties voor zowel grote als kleine ontwikkelaars.

Op zich is er natuurlijk niks mis met het verversen en vernieuwen van App Store features. Apple kennende zullen ze er ongetwijfeld goed over nagedacht hebben. Lees: "Hoe kunnen we nog meer verdienen aan de miljarden apps die jaarlijks gekocht worden." Wat deze veranderingen in de praktijk zullen gaan betekenen voor de kosten van apps en de gebruiksvriendelijkheid van de App Store (met gesponsorde zoekresultaten) zal moeten blijken.

Bron

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.