Nieuws
07 juni 2014 - Ron Smeets

Android KitKat nog altijd minder gebruikt dan Gingerbread

Eerder deze week meldde Tim Cook van Apple dat de fragmentatie van verschillende versies van Android nog steeds een groot probleem is. Volgens Cook zou op dit moment nog maar 9% van alle actieve Android toestellen gebruik maken van de nieuwste versie, 4.4 KitKat.

Inmiddels zijn ook de nieuwe meetgegevens van Google zelf bekend en daaruit blijkt inderdaad dat het aandeel KitKat nog steeds een relatief bescheiden groei doormaakt. Begin juni was dat 13.6% en daarmee nog altijd kleiner dan het aandeel Gingerbread (14.9%).

Jelly Bean, de vorige versie (4.1, 4.2 en 4.3) is met 58.4% nog altijd de meest gebruikte versie. De opmerking van Tim Cook is zeker niet nieuw. De concurrenten van Android hebben het probleem van de fragmentatie al vaker aangekaart. Tot op een zekere hoogte hebben ze wel een punt. Als (te) veel verschillende versies in omloop zijn, dan is dat echter vooral vervelend voor ontwikkelaars. Die moeten apps niet alleen up to date houden maar ook ervoor zorgen dat ze op oudere Android versies blijven werken. In de praktijk merk je daar echter weinig van. Ja, soms kom je apps tegen waarvan twee versies in de Store staan of die op de nieuwste Android versie nog niet goed functioneren.

Helaas, of gelukkig, het is maar hoe je er tegenaan kijkt, ligt de controle voor de verspreiding van nieuwe Android versies naar de vele honderden verschillende toestellen bij de fabrikanten zelf. Die moeten ervoor zorgen dat de nieuwe Android versies geschikt gemaakt worden voor gebruik op hun smartphones en tablets. Bij Apple werkt dat nu eenmaal anders; er is maar één fabrikant die zowel het OS als de toestellen ontwikkelt. Wat is beter of prettiger? Dat zou het antwoord zijn op de al jarenlange discussie tussen Android en iOS fans. Mijns inziens is de mogelijkheid om te kiezen het belangrijkst; Android, iOS of Windows Phone; ze hebben allemaal nu voor- en nadelen.

Bron

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.