Nieuws
16 augustus 2006 - Ron Smeets

Amerikanen kopen voor 3.5 miljard nieuwe GSM's

In de eerste helft van dit jaar zijn er in de VS 67 miljoen nieuwe mobieltjes verkocht, goed voor een omzet van 4.4 miljard dollar (3.5 miljard Euro), dat meldt de NPD Group.

Dit betekent dus dat de gemiddelde prijs van een GSM in de VS op ruim 650 dollar ligt. In dit bedrag zijn de kortingen en andere vergoedingen die mobiele abonnees krijgen bij de aanschaf van een nieuw toestel ook al verrekend dus de werkelijke prijs per toestel ligt eigenlijk dus nog een stuk hoger. Dat lijkt mij wat aan de hoge kant, maar goed.

Wat verder opvalt is dat 10% van alle verkochte toestellen een MP3 (achtige) functie heeft en 22% uitgerust is met Bluetooth.

Motorola blijft aan de andere kant van de oceaan verreweg het populairste merk met een marktaandeel van 32%, 3% meer dan een jaar geleden. De stijging is volgens de analisten van de NPD Group voornamelijk te wijten aan de populaire RAZR.

Om de tweede plaats wordt stevig gestreden door Nokia, LG (beiden 16%) en Samsung (15%). Sony Ericsson komt in de VS niet verder dan een gedeelde 5e plaats, samen met Kyocera(!) en een marktaandeel van 4%.

Motorola 32%

Nokia 16%

LG 16%

Samsung 15%

Sony Ericsson 4%

Kyocera 4%

Sanyo 3%

UTStarcom 2%

RIM

Palm

Gerelateerde links:
Sterke groei wereldwijde verkoop mobieltjes
LG nu tweede merk op Amerikaanse markt
Verkopen mobieltjes weer fors gestegen
Wereldrecord mobiele telefoonverkoop
Wereldwijde verkoop mobieltjes 21% groei
Nokia en Motorola groeien het snelst

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.