Nieuws
20 april 2006 - Gerben Mak

3G penetratie Japan al op 40%

In Europa is het nog steeds veel te vroeg voor 3G, maar in Japan en Zuid-Korea hebben ze de smaak van mobiel breedband te pakken: 3G heeft daar reeds een penetratie van 40% bereikt. Volgens onderzoeksbureau Analysys zijn er belangrijke lessen te trekken uit de ervaringen in deze landen. Zo hebben de betreffende operators steeds de leiding gehad in de ontwikkeling van innovatieve en vernieuwende mobiele diensten en technologie. Tevens hebben ze ook op handset niveau de specificatie ontwikkeling aan toestelfabrikanten opgelegd. Daarmee zijn ze erin geslaagd 3G tot een mainstream service te maken, een voorbeeld dat nog nergens anders in de wereld is gevolgd.

In Europa zijn operators voor data inkomsten nog steeds grotendeels afhankelijk van SMS p2p diensten. Mobiele internet diensten leveren nog nauwelijks inkomsten op, terwijl Japanse en Zuid-Koreaanse operators juist zeer succesvol blijken in dat segment. Het rapport toont dat een breed aanbod van services, inclusief mobiel internet toegang, entertainment, muziek, games, mobiele tv/video en transacties de belangrijkste bron van inkomsten uit data is geworden.

Analysys maakt wel de kanttekening dat niet alle 3G initiatieven succesvol zijn geweest, omdat de totale ARPU (opbrengst per gebruiker) niet significant zou zijn gestegen. NTT DoCoMo heeft zelfs tussen 2003 en 2005 een 15% daling van de ARPU moeten incasseren.



Gerelateerde links:
Mobiel bankieren hot in Korea
Vodafone Japan introduceert bewegende mobile wallet
NEC gaat HSDPA netwerk uitrollen in Japan
Ruim 3mljn mobiele wanbetalers in Zuid Korea
5 en 7MP camphones laten Koreanen koud
Japanse innovaties voorbeeld voor Europa
Mobiel shoppen hot in Japan
NTT DoCoMo test 4G netwerken
Over de auteur: Gerben Mak